NULL Skriv ut sidan - Strömberg

Anbytarforum

Titel: Strömberg
Skrivet av: Henrik Johansson Uppsala skrivet 2002-05-23, 22:35
Intressant att se att fler forskar om denna släkt. Tack för era svar. Jag kände inte till att Peder Strömberg hade en oäkta son. Jag ska kopiera artikeln så fort jag kan. Hör av er om ni är intresserade av en kopia av artikeln.
 
Nytt för mig var också uppgiften i Smålandsstudenter i Uppsala. Jag är tacksam för allt.
 
Är ni intresserade av en liten lista över litteratur omnämnande Pedrer och hans gårdar så kan jag vid tillfälle sammanfatta en i detta forum. Ni känner säker till de flesta redan, men jag kan bara nämna Jönköpings historia i fyra delar från 1917-1920(?). Peder omnämns i de tre första och främst i del 2 och 3. I del 3 har han t.o.m et eget kapitel. Uppgifterna verkar främst vara hämtade ur Jönköpings rådhusrätt protokoll. Och dessa verkar vara väl genomgångna. Så det verkar tveksamt om man kan hitta fler uppgifter om Peder än det som redan finns med i denna del.
 
I Jönköpings stads historia del 2 från 1965, beskrivs hans utrikeshandel samt hans vantmakeri.
 
Tills sist är jag nyfiken på, på vilket sätt ni härstammar från Peder Strömberg.
 
Jag härstammar från Peder S genom:
son Jöns Brattman (?-1670)
dotter Karin Jönsdr (?-1683)
dotter Beata Bursie (1675-1714)
dotter Maria Malm (1697-1758)
o s v