NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 december, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 december, 2011
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2011-12-04, 16:36
Hej igen Yvonne,
Kan väl tillägga att jag - som hastigast - gick igenom sockenstämmoprotokollen för de aktuella socknarna; Inte ett ljud om Strålen som skar halsen av sig.
Om Du sitter på Gran Canaria - jag hörde nyss det varit gott väder de sista 2 veckorna - måste Du väl få något om den lille pojken i tab 10 ovan: (Citat från EÄ)
 
Christian Emanuel (son av Anders Gustaf, Tab. 9), född 1802 29/10 på den gamla fäderneegendomen Fräckestad i Undenäs' socken, Skaraborgs län, vilken han ägde, men som efter hans död försåldes. Död där 1889 29/11. Gift 1824 17/10 på Fräckestad med Maja Månsdotter, född 1805 12/3 på nämnda egendom, död där 1891 14/6, dotter av mjölnaren Måns Börjesson och Carin Carlsdotter.
 
Inget av barnen gifte sig adligt.
 
Om ett av barnen - den ende överlevande sonen - anges:  
 
Frans Oskar, född 1846 1/12 på Fräckestad, Undenäs förs. Skaraborgs län. Arbetare. Lantbrukare. Död 1933 7/12 på Fräckestad, Udenäs förs. Skaraborgs län (db), och utslocknade med honom denna adliga ätt på svärdsidan. (min svärtning)
 
Lycka till med vidare forskning och ge oss gärna ett litet anrop när Du kommit längre.
Jag ser att Du redan skrivet en intressant bok i närliggande ämne http://www.litenupplaga.se/796
 
Vänligen,
Olle