NULL Skriv ut sidan - Storckenfeldt

Anbytarforum

Titel: Storckenfeldt
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2016-02-20, 15:44
Ädle och Wällborne Hr Major och Commendant gunstige gynnare!
 
Till Hr Majoren förordsakas Jag, medh denne min Ödmiuka Suplique att förekomma som jag måste dageligen upwackta min Påst: altså Böönfaller jag ödmiukeligen till Hr Majoren och Commendanten, han täcktes draga försorg för mig, att jag icke swälter ihiäll, som Hr Majoren lärer wäll kunnogt wara, att jag nu Uppå 14 dagar intet Bröd hafwer hafft i mitt huus, uthnan lefwer så Miserebelt; Att jag Aldrij så kan mig beklaga, så befruchtar jag, icke länger kan Uthstå, der iag icke Allernådigste till lijfz Uppehälle hullpen Warder; Täcktes Hr Majoren underdånigst Supplicera Wåre förmän till, Att jag kunde få min fulla löön, som wäll kunnogt ähr; Att Wij liggia här, lijk som uthi En Belägring och måste Natt och dag, hafwa ett wakande Öga, för fiendens Anfall, som jag willig och skylldig till min död, som en redelig solldat, med lijf och Blod, fädernes landet att förswara, allenast jag allernådigts kunde åthniuta mitt lijfz Uppehälle, Jag ähr och Förblif:r
 
Edle och Wälb:ne Hr Majorens och Commend:s
Tienst ödmiuka Tienare
 
Magnus Sturkenfelt
[Odaterat]
 
***
 
Gifwer Jagh och hermed Min ödmiuke berättelse at Artollerij Fendrichen Sturckenfelt är och genom döden afgången och som des Efterlåttne Fruu med 6 barn sitter utj Ett Misurabelt tilstånd effter honnom,  
/.../
Dalleröe Schantz d: 20 Sept A:o 1710
 
Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/74 (1710), bildid: A0065988_01635 ff; A0065988_01643
 
***
 
EÄ, TAB. 2.
Magnus (översiktstab. 1, son av Magnus Storck, adlad Storckenfeldt, Tab. 1).