NULL Skriv ut sidan - Stiernkors

Anbytarforum

Titel: Stiernkors
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2014-08-24, 14:46
Sedan mitt inlägg ovan har jag blivit alltmer övertygad om att stamfadern för ätten Stiernkors, Nils Pedersson till Särkilaks, var son till Peder Nilsson (Sluk) i Väntiälä. I bilden nedan har jag försökt åskådliggöra ägarföljden för V. Bilden är inte heltäckande, då för sammanhanget mindre väsentliga delar , personer  och relationer,  medvetet har  utelämnats.
 
Jag antog tidigare att Peder Nilsson  förmodligen fått V vid ett gifte med en hypotetisk dotter till Anders Henriksson (Lindelöf) och Ingeborg Håkansdotter (Frille). Enligt Vähäkangas hade emellertid Ingeborg endast ett barn, sonen Håkan:  ” I övenskommelse av år 1472 sades nämligen att mäster Håkan var ”upa then ena sidan” och systers män av andra sida (REA 618,633)”. Ett troligare alternativ är då att Peder Nilsson 'fått' en del av V,  av Henrik Skräddares änka, ungefär samtidigt som biskopen, Magnus II, köpte en del och gav till Ingeborg.  Jag har dock kvar båda alternativen tills vidare för kontinuitetens skull.
 
Bilden demonstrerar f.ö. de komplexa släktrelationerna mellan de 'finska' frälsesläkerna.
 
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/417491.jpg)