NULL Skriv ut sidan - Stiernfelt

Anbytarforum

Titel: Stiernfelt
Skrivet av: Bo-Arne Östborg skrivet 2004-04-06, 17:05
Det rör sig troligen om Johan Conrad Sternfelt.
Jag reagerade på tre detaljer som stämmer: efternamnet, titeln och tidsperioden. Andra detaljer är fel: adelskap, civilstånd och bostadsort.  
Min 7f var (via en utomäktenskaplig son i Jämtland) enligt släkttradition och ännu ofullständig forskning denne J.C. Sternfelt, född i Riga 1684, död i Rasbo i Uppland 1756. Grundlig utforskning av mannen har gjorts av Jonas Ridderberg, och publicerats av sonen (5-männing till mig) Tryggve Ridderberg 1998.  
 
Enligt 1700-talets sed förekommer många yviga stavningsvarianter av efternamnet, säkert även  Stiernfeldt.  
Han beviljades 1735 avsked från artilleriet med kaptens rang och blev pensionär.  
Han var ej adlig men gifte sig 1732 med Christina von Scheffer från Rasbokil.  
De bosätter sig i Västerberga i Rasbo i Uppland 1735. År 1752 köper de för 3000 daler 'Påsthemmandet Bärga' i samma socken och flyttar dit. I von Posts släktkrönikor uppges att han skulle ha adlats, men det är tydligen fel.  
 
Husby eller Gryta nämns ej i Ridderbergs skrift. Det ligger ju på andra sidan Uppsala från Rasbo sett, så det är kanske alltför långt bort för att tro att det skulle finnas ett samband.  
 
Hälsningar
Bo-Arne