NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 oktober, 2008
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2003-07-30, 17:52
Hej!
Kanske vore på tiden att återuppliva diskussionen.  
Jag har på sistone funderat på mitt släktskap med Stenflycht och försökt att kritiskt ifrågasätta det. Som nämnt är  min källa en släktutredning av en för mig till namnet okänd släkting. I denna uppges det att Mikael Johansson är född 1749 i Vederslöv, att han ska ha arbetat som hospitalsintendent i Dänningelanda, varit gift med en Anna Karlsdotter. Följande har jag vaskat fram i Dänningelandas kyrkoarkiv:
1775-09-30 Vigdes Hospitals Michael Johansson och pigan Anna Carlsdotter från Dänningelanda. Att det inte står hospitalsjonet är klart, men intendent är heller inte helt utläsbart (Dänningel C:1)
7 december samma år föddes.Hospitalsjnteresentens (??) Micha?l Johansons och hustru Anna Carlsdotters barn i Dänningelanda ..Christina. Inget av vittnena tycks vara syskon till föräldrarna.
1779-01-12 föds Elin (C:I s. 42) - Michael saknar nu titel.  
1784-07-12 dör Elin (C:1 s. 223). Michael kallas nu för hospitalshjon och familjen är bosatt i Dänningelanda backstuga.
1783 Januari d 16 föddes och d 19 dito döptes Michel Johansson och hust Anna Karlsdotter barn i Backstugan vid Deningelanda  en dotter och kallades Ingrid.  Bland vittnena finns en Mademselle Anna Stina Cavallius - i övrigt drängar utan synbart släktskap.
1790-10-05 föds Elin nr. 2 i Dänningelanda backstuga.
1802-02-18 dör hospitalshjonet Michels hustru Anna Carlsdotter, 51 år gammal.  
1805-05-23 dödde .Hospitalshjonet Micha?l Johansson i Dänningelanda. 54 år gl.
Ingenstädes har jag funnit att makarna är vittnen vid dop i församlingen (har särkilt kontrollerat åren 1770-1785).  
I den äldsta husförhörslängden (AI:1) finns familjen upptagen från 1797-1802 på s. 36 under Dänningelanda backstuga (under Korpegårds Soldatetorp). Av ngn anledning är de upptagna två gånger (och överstrukna). Michael uppges vara född 1751 liksom hustrun. De tre överlevande döttrarna är vid liv, men Kristina tycks tjäna i Valeryd (?) 1798.
På sidan 80 i samma längd (1802-1806) återfinns under Nybygget Ingrid Maria (kallas så även på s. 80) f. 1783 samt Elin f. 1790. Båda är överstrukna utan vidare kommentarer. Mikael har jag ännu inte lyckats finna i längden. Kristina dyker 1815 upp i Skatelöv.
I födelselängden för Dänningelanda (födelselängden börjar 1751 efter ett par års lucka) och Vederslöv saknas makarna för aktuella perioder. Efter tips om en artikel om Stenflycht (Värendbygder 1973, s. 54-65) tycks denna ha brukat Oby säteri i Blädinge. På s 41 i födelselängden där står för år 1750:
12 september föddes hushållerskans Kristin Hagebergs oächta barn på Oby herregl. christnades samma dag. Nom: Micka?l Test: Jonas Lungele (?) dr: Johan Linnerot H: Elisabet i Hisebro Pig: Jumes (??) på Oby.  
Att prästen i Dänningelanda skrivit 1751 är väl inte så konstigt: Michael kan ha uppgivit sin ålder vid något förhör under årets första hälft och prästen har sedan räknat bakåt och fått fel år.  
Uppgifterna sammanfaller väl med Christopher von Warnstedts uppgifter i Släkt och Hävd 1996. Jag har dock ingenstans i materialet sett att Micael använder sig av släktnamnet Segersten. Något bevis för att Blädingegossen och hospitalsjonet i Dänningelanda är identiska finns inte heller. Det hade varit intressant att del av CvW?s hans sagesmäns forskning.  
Frågan är nu vilka Stenflychts vistelseorter var i Sverige efter återkomsten omkring 1741. I juli 1743 vistas han i Ystad. Han tycks fram till sin död ha varit politiskt aktiv i Stockholm. Kanske ägde han fastighet där. Var han bosatt i Blädinge? Eller innehade han flera egendomar samtidigt?
 Kan Michael återfinnas vid någon skola eller universitet? Vart tog familjen vägen efter Stenflychts död? Kan Michael f 1749 vara en annan Michael än Michael f. 1750 (eller 1751)?  
Vad beträffar mödrarna tycks hushållerskorna ha skiftat efter tycke och smak och det får väl i nuläget betraktas som ytterst svårt att fastställa vilka mödrarna till de olika barnen var.  
Finns det slutligen någon som har tillgång till Värendbygder 1973? Har försökt beställa den på biblioteket, men hitintills utan resultat.
 
Med vänlig hälsning
 
Lars Norrby