NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 04 november, 2013
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2013-11-03, 15:39
Jag har tidigare framfört hypotesen att namnet Harald kom in i släkten Stake via Erik Amundssons, av mig postulerade, första hustru, n.n. Haraldsdotter, vilken han torde ha gift sig med någon gång under 1500-talets första decennium. I sitt andra äktenskap var han någon gång efter 1517 gift med Cecilia Andersdotter (Stierna). Cecilia var i sitt första gifte gift med Karl Bengtsson Lake, i vilket äktenskap hon hade en son, Harald (Karlsson) Lake.
 
Jag har också tidigare postulerat, att Erik Amundsson i sitt första äktenskap hade en son Harald, gift med Marita Nilsdotter (Bölja i Uppland), far till Dionysius Beurraeus hustru, Ingeborg Haraldsdotter (se  Introducerad adel » Beurraeus)
 
Efter att ha 'lärt känna' släkterna Lake och Stake något bättre, är jag beredd att postulera, att Erik Amundsson i sitt första äktenskap var gift med en okänd dotter till Harald Karlsson Lake och Ingrid Nilsdotter (pil). Eriks första maka, var alltså kusin till Cecilias första make, Karl Bengtsson Lake. I och med detta var Eriks son Harald inte bara styvbroder med Cecilias son Harald Karlsson Lake - de var dessutom sysslingar...
 
Under rubriken Beurraeus, har jag visat, att det med stor sannolikhet var Harald Karlsson Lake, slottslov på Gripsholm, som förmedlade äktenskapet mellan Harald Eriksson Stakes dotter, Ingeborg Haraldsdotter (Stake), och Dionysius Beurraeus, som också tidvis vistades på Gripsholm. Då Ingeborg enligt postulatet ovan var fränka med Harald Karlsson Lake, så stärks hypotesen ytterligare...