NULL Skriv ut sidan - Stake

Anbytarforum

Titel: Stake
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2014-04-07, 23:31
Hej Berit. Jo jag har både sett artikeln, och har den i mitt eget arkiv. Alla anor utom en stämmer med mina egna data/hypoteser. Avvikelsen rör, som jag tidigare skrivit om, Erik (Haraldsson) Stakes ff fm. På huvudskölden återfinns på hennes plats, liksom i alla av mig kända källor, Cecilia Andersdotters (stjärna, Prika) vapen. Min huvudinvänding mot detta är kronologin, baserat på den information som finns i sekundära källor. Jag har istället postulerat att Cecilia Andersdotter var styvmor till Erik Stakes ff f, Olof Stake.
 
Cecilias förste make, Karl (Bengtsson) Lake, levde ännu 1517 (EÄ). Dödsåret okänt. Om Olof skulle vara en son till Cecilia i hennes 2:a äktenskap med Erik Amundsson Stake, så är det ett rimligt antagande, att han var född tidigast ca 1519. År 1537, fick Olof Varnhems klosters landbor i förläning (EÄ) - alltså vid en ålder av högst 18 år! Jag har inte någonsin träffat på något fall där någon fått en sådan förläning vid så pass låg ålder.  
 
Jag hävdar alltså, att Erik Amundsson Stake, var gift i ett första äktenskap redan i början på 1500 talet, och att Olof var åtminstone mellan 30 och 35 år, när han fick förläningen, och då säkerligen var väpnare - ock kanske fogde...
 
Hälsningar
Leif T.