NULL Skriv ut sidan - Stake

Anbytarforum

Titel: Stake
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2013-12-29, 22:16
Den 21 november skrev jag, apropos vapnet 'horn med utväxande blad ginbalkvis', att det nog inte skulle gå att komma vidare med vem som var hustru till Erik Amundsson. Detta gäller nog fortfande, men möjligen [Harrisburg..] var det den Karin Pedersdotter som återfinns i Raneke. Vad jag tidigare förbisett är Ranekes anmärkning: Det är Wie som anger att en Karin Pedersdotter förde detta vapen...och han åberopar Ekebladska Genealogierna.
 
Enligt mitt hypotetiska makrosläktträd, så tillhörde Erik Amundsson (Stake) och hans hustru, Johan Christoffersson Ekeblads anor på mödernet i 11:e led... Det är dock nog mindre troligt att Ekebladska arkivet innehöll anor så långt tillbaka i tiden, speciellt på mödernet, även om det i innehållsförteckningen till genealogierna, Volym 1,1a, Speciellt: står: Ekeblade-Familiens uhrgamble (min kursivering) extraction och ättartahl af Joh. Pering. (2 ex., original och avskrift, sammanbundet); Diverse anteckningar till Christoffer Joh:son Ekeblads och Johan Ekeblads biografier, delvis egenhändiga; anträd med vapenbilder;...  
 
Hursomhelst, en koppling tycks rimlig - svaret kanske finns gömt någonstans på hyllorna på Lunds UB...
 
Möjligen skall man söka en koppling i 5:e eller 6:e generationen, då släkter gärna återkopplades inom ramarna för kanonisk lag, för att så långt möjligt förhindra splittring av egendomar.  
 
(Meddelandet ändrat av ten 2013-12-29 22:18)
 
(Meddelandet ändrat av ten 2013-12-29 22:59)