NULL Skriv ut sidan - Sparre

Anbytarforum

Titel: Sparre
Skrivet av: Harry Ahlkvist skrivet 2015-03-16, 18:02
Landshövdingen greve Erik Samuel Sparre lämnade den 10 augusti 1830 nedanstående intyg till Klara församling:
 
Till den äktenskaps förening Herr Protokollsekreteraren och Häradshövdingen A Elfving ämnar ingå med min pupill Demoiselle Carolina Öberg lämnar jag, såsom hennes förmyndare och Giftoman härmed mitt fullkomliga bifall och samtycke.
Betygar. Thorpa den 10 aug. 1830.
(Eric) Sparre
Landshöfding i Gefleborgs län. Sigill  
(källa: Klara kyrkarkiv, handlingar för vigsel HV:25, sidan 278)
 
Erica Carolina Öberg var född den 31 oktober 1808 på Allmänna Barnbördshuset i Stockholm. Hennes mor var ogift, 25 år, och fick sitt 3:dje barn. Hon eller barnets pappa betalade 50 riksdaler till Frimurarnas Barnhem för att de tog hand om barnet. Det året var det ingen annan mor på Barnbördshuset som direkt lämnade sitt barn och ”friköpte” sig. Från det Erica Carolina var omkring sex år var hon sedan fosterdotter i familjer med god ekonomi.
 
Ovanstående landshövdingen, greve Erik Samuel Sparre (1776-1843) var hennes förmyndare år 1830. År 1808 var han ogift. Kanske var han hennes far. Tog han då som adelsman ansvar för sitt barn och ställde upp som förmyndare samt såg till att barnet kom till bra fosterhem?  
 
Hans yngre bror Carl Georg 1790-1852 gifte sig 1829 efter att i över 10 år levt i samboförhållande med sin ofrälse hustru. Jag antar att han står som förmyndare för barnen som föddes före giftermålet. (källa Wikipedia, Sparre af Söfdeborg nr 66. Tabeller 5 och 20).
 
Vad vet man om förmyndare för utomäktenskapliga barn till adelsmän?