NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 oktober, 2013
Skrivet av: Charlotte Söderblad skrivet 2013-07-06, 11:29
Hej Roger!
 
Jag ber om ursäkt för min något otydliga kommentar, om de gamla artiklarna.
Naturligtvis har du helt rätt i att de ska bedömas utifrån vad som skrivits (påvisande av samtida källor) och inte när de skrivits.
 
Vad jag menade är att det funnits gott om tid att finna mer källor, eftersom det pågår forskning hela tiden.
Medeltidsätterna, är såvitt jag förstår, långt ifrån färdigbeskrivna, och emellanåt hittar någon ett litet korn som kan fogas till helheten.
 
Nu undrar jag över Måns Erikssons hustru. Brask skriver henne som Karin, är inte de en felskrivning? I Personhistorisk Tidskrift, 1949, står det.....Bengt Eriksson son till Erik Månsson till Hoffgården på Åkerö och dennes hustru Brita på Greske (Gräsgärde i södra Möre. Där nämns även Nils Hemmingsson.
 
I Historiska Handlingar, 1977, står det .....Nils Eriksson (Slatte) bror till Svante Nilssons slottsfogde på Stockholm 1509 - 10, Bengt Eriksson,avrättad i blodbadet.....
 
I Rebellions or Rising, av Peter Reinholdsson, 1998 står det.......Bengt Eriksson (Slatte), fogde på Stockholms slott..
 
Är dessa hänvisningar till Slatte fel?
 
 
När du skriver att: Bengt Eriksson för en falk i vapnet, menar du då verkligen Bengt Eriksson, son till Erik Månsson?
 
 
Jag påstår ingenting, jag resonerar och letar mig fram och det är onekligen bra att ta hjälp av detta forum för att få ordning på sina egna tankar och teorier.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte