NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 oktober, 2013
Skrivet av: Roger Axelsson skrivet 2013-07-05, 14:06
Mitt avfärdande bygger på de källor som Hildebrand och Gillingstam refererar till; så länge man inte kan visa på samtida källor som stöder en slattekoppling så får den helt enkelt utgå. Bengt Eriksson för enligt dessa källor en falk i vapnet (inte slattevapen alltså) och Rasmus Ludvigsson placerar honom i en släktkrets som har mycket perifer kontakt med slattarna. Resonemanget framgår klart hos Gillingstam 1962. Inte heller i Brasks (ej Bratts) släktbok som utgavs 1970 är Bengt Eriksson en Slatte. Om nu Hildebrands artikel är gammal så hoppas jag att du bedömer den utifrån hur väl han redovisar källorna för sina slutsatser och inte bara tänker på dess ålder. Minns att det du och jag skriver också en dag är gammalt. Min förhoppning är att man då bedömer vad vi skrev, inte när vi skrev det ...
 
Om Nils Hemmingsson finns uppgifter i den litteratur jag hänvisar till ovan. Vad som dock inte verkar stå där är att han enl Rasmus Ludvigsson var gift med en Karin Håkansdotter (Genealogica 18, f 131v, RA). Då dottern Brita enligt samme Rasmus skriver sig till Gräsgärde, Arby sn, i Möre skulle Karin kunna vara syster till den Jon Håkansson som bodde där 1496 (DMS 4:1 s 34). I övrigt saknas uppgifter.
 
Bengt Erikssons far hette Erik Månsson! Enligt den gode Rasmus (se ovan) var han son till Erik Månsson 'till hovgården på Åkerö' (vilket Åkerö framgår ej!) och sonson till en Måns Eriksson i Glottsta, Alunda sn, Uppland (om byn se DMS 1:4 s 197). Dessa personer är i övrigt okända och uppgifter saknas om dem i medeltida material.
 
Med vänlig hälsning,
Roger A