NULL Skriv ut sidan - Slatte

Anbytarforum

Titel: Slatte
Skrivet av: Charlotte Söderblad skrivet 2015-06-04, 21:36
Hej Leif och Roger!
 
Sven Nilsson, Elin Svenssons far, gifte sig till Graby Sund sn. Ydre Hd.,  genom sin hustru Helga Erengislesson, som fått det av sin far Erengissle Gjordsson gm. Christina Brynjesdotter, och som tillhört farfadern Gjord Carlsson gm. Elin Ragvaldsdotter. Så vitt jag förstår hade Gjord bytt till sig Graby vid 1300-talets slut. Erengisle nämns på Graby 1446 (Rääf) och Sven Nilsson hade det som sin sätesgård 1482-1506 (Styffe).
 
Ursäkta att jag skrev Lars Slatte till Lidhem, det kan som du påpekar inte vara riktigt då Lidhem kom till Anders Slatte genom giftet med Assrun Ulfsdotter, vars fader Nils Jonsson, gift med Lucia Ulfsdotter, var innehavare av.
 
Vad beträffar sammanblandningen av de två Gudmund Slatte som levde ungefär samtidigt har jag förstått att det var Gudmund Pedersson Slatte som var gift med Rynings änka, Anna Bengtsdotter Lillie. Och Gudmund Sonesson Slatte som, 1507 - 1514,var häradshövding i Sevede, gift med Karin Johansdotter samt bosatt i Gräsgärde Arby sn. S Möre Hd., 1513. Sistnämnde Gudmunds fader var Sone Pedersson Slatte  även han häradshövding i Sevede, åren 1465 - 1476. Dessförinnan var det Botolf i Vinketomta.
För mig inställer sig frågan, vem var den Peder som var far till Sone? Det kanske står i de böcker och handlingar du nämnt, men jag har inte skaffat mig tillgång till dessa än.
 
Vad beträffar Gudmunds hustru Karin Johansdotter, så vet jag att det sägs att hon troligen var syster till den Johan (Joan, Jon) Håkansson, som var riddare och hade Gräsgärde, som sin sätesgård år 1495.
Där även Gudmund Slatte bodde och blev ihjälslagen av Dacke 1542. Gudmund hade två bröder som hette Per och Nils och deras moder hette Getrud Nilsdotter, vars fader var Nils Gudmundsson gift med Karin.
 
Den borgamästar( av två), i Stockholm som hette Peder Slatte, ärvdes, 1516, av sin bror Jacob Slatte borgmästare i Västervik och systern Birete i Kalmar, Sthlm. Tb. Vem var hans fader?
 
Bengt Eriksson till Skälsnäs har jag inte funderat alls på just nu. Har sett förut att hans far hette Erik Månsson och fafadern Måns Eriksson.
 
Nöjer mig med dessa funderingar. Sommaren verkar ta fart nu så då blir det mer uteliv.
Ha en trevlig sommar
Med vänlig hälsning
Charlotte