NULL Skriv ut sidan - Slatte

Anbytarforum

Titel: Slatte
Skrivet av: Charlotte Söderblad skrivet 2015-05-19, 23:34
Hej alla som intresserar sig för släkten Slatte.
 
Som jag ser det, finns det inte en enda släkttavla tillgänglig som återger släktleden riktigt, förutom den från Brasks anteckningar, samt Roger Axelssons presentation tidigare. De är dock inte fullständiga.
 
Det har spekulerats hit och dit om vem den Sven Nilsson Slatte, far till Elin Svensdotter Slatte, var.
 
Nils Jönsson som var gift med Elin Svensdotter, tillhörde samma generation, så fadern bör finnas i en tidigare generationer.
 
Nils Jönsson Slattes, kusin Erik Nilsson (gift med Anna Lydikedr.), hade även han en son Nils Eriksson (gift med Karin Månsdotter Natt och Dag). hans far var Nils Andersson Slatte (gift med Margit Nilsdotter Bagge).
 
Hade Nils Andersson möjligtvis en son till, bror till Erik Nilsson som hette Sven?
 
Var det möjlig med sysslinggifte, eller ligger släktskapet för nära?
 
 
Bifogar en uppställning på några Slatter som jag ser det. Väljer att inte ta med källhänvisningar då jag ser mitt inlägg som en fråga och absolut inte som ett påstående.
 
För övrigt fanns det släktband både kors och tvärs i de medeltida familjerna. Nya äktenskap för både kvinnor och män skapade en mängd halvsyskon, styvsyskon och styvföräldrar. Blir riktigt rörigt att hålla reda på.
 
Vore trevligt med respons på mina undringar.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte
(15.1 k)