NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 september, 2010
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-04-12, 20:08
Ett stort tack till Anders för hjälpen; jag får bege mig mot Lund och undersöka konsistoriehandlingarna, det känns som att det bör finnas fler uppgifter där.
 
Hej Brittmarie! Isabella von Crebnitz verkar vara en svår nöt att knäcka, men som du skriver så känns som det som att hon bör ha ingått i Carl Gustaf Skyttes hov redan vid tiden för Anna Catharinas födelse, i Småland.  
 
I Elgenstierna och på andra ställen står ömsom Anna Catharina Ulfeldts dödsår till 1678, ömsom 1695, men detta senare år skrevs bara ett inbördes testamente mellan henne och maken, den 20 november. Den 4 december 1715 skriver Carl Gustaf Skytte till hovrätten (denna skrivelse är sammanfogad med det testamente som nämns av mig och Kaj, ovan) angående sin hustru Anna Catharina Ulfeldts yttersta vilja; i brevet skriver han egenhändigt att hennes död skiedde uppe uti Småland, under des flÿct, och de danskas oförmodelige infall här på landet Skåne, åhr 1709 in Novembri, så detta dementerar hennes tidigare angivna dödsår. Enligt Riddarhusets stamtavlor är hon född 1647 7/2 och ska ha avlidit 1678 5/10 (notera att detta datum är identiskt med moderns dödsdatum, det verkar ha skett en sammanblandning?), med anmärking att hon lär ha varit i livet ännu 1695 på Sinclairsholm, och att hon enligt ytterligare en annan uppgift lär ha avlidit 1679, med hänvisning till ett brev till Stenbock i Ericsbergsarkivet. Denna senare uppgift dementerar väl dessa uppgifter, såvida det inte handlar om en första hustru?
 
Jag betvivlar inte att Anna Catharina Carlsdotter är uppkallad efter Anna Catharina Ulfeldt, det var detta namn i kombination med Carlsdotter som fick mig att gissa att det är Skytte som är Anna Catharinas far.
 
Anna Catharina Ulfeldt föddes som sagt 1647 7/2 i Köpenhamn, enligt Riddarhusets stamtavlor, som dotter till riksrådet och riksjägmästaren Ebbe Ulfeld (1616-1682), naturaliserad svensk adelsman under namnet Ulfeldt, och grevinnan Hedvig av Schleswig-Holstein (1626-1678), i sin tur dotter till kung Christian IV av Danmark och hans morganatiska gemål Kirsten Munk. Det fanns dock även ett släktskap med den mer berömde Corfitz Ulfeld, som var Ebbes svåger genom sitt giftermål med Leonora Christina, Hedvigs helsyster.
 
Ebbe Ulfeldt och hans Hedvig fick tillsammans sex barn:
 
1) Christina (1643-1644).
2) Anna Catharina (1647-1709), gift med Carl Gustaf Skytte (1647-1717).
3) en son (född och död 1650).
4) Christiana (1653-1717), gift med ryttmästaren Carl Gustaf Bonde (1659-1716).
5) Sofia Elisabeth (död 1657).
6) Sofia Maria (1660-1706), gift med överstelöjtnanten Johan Halfast, adlad Ridderschantz (1654-1702); dessa båda blev i sin tur föräldrar till den berömda skånska prinsessan Sofia Elisabeth Ridderschantz (1697-1789), gift med landshövdingen Georg Bogislaus Staël von Holstein (1685-1763).
 
Mvh Markus