NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 september, 2010
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-04-11, 15:09
En detalj, som jag kanske hakar upp mig på, är det faktum att barnfadern, vid förhandlingarna (som uppenbarligen ägt rum före 1712, eftersom Bodil Persson skriver i sin bok att Isabella von Crebnitz ännu det året inte undergått sitt straff) anges vara kapten. Vare sig det syftar på hans rang vid tiden för förhandlingarna (före 1712), eller vid tiden för Anna Catharinas nedkomst, så verkar det som att det inte kan vara fråga om Johan Niklas Kyhle - han var ju vid denna tid som högst löjtnant, och blev inte kapten förrän 1713. Vi får nog undersöka källmaterialet för att se vad som står där, mer ingående.
 
Nu lyckas jag plötsligt inte alls komma åt de aktuella sidorna i Bodil Perssons bok på Google Books, men de fotnoter som är av intresse är under kapitlet Guds utvalda folk, fotnoterna nr 59-63, om jag inte minns helt fel. På de sidor i boken där dessa skulle ha funnits står det Sidorna 248 till 256 visas inte i den här förhandsgranskningen när jag öppnar boken på Google Books, så jag vet inte vad som kan ha hänt. Så om du skulle vilja se om du har större tur med att få fram de aktuella fotnoterna, Anders, så hade det varit toppen.