NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 september, 2010
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-04-10, 13:34
Som av en händelse läste jag igenom mina anteckningar om guvernör Skytte igen, och döm om min förvåning när jag hittade en del intressanta uppgifter som gav en del svar, men även några frågor.
 
Första gången Anna Catharina är fadder i Gumlösa är då skomakaren Jacob Mÿllers son Henrik Gabriel döps Dominica Misericordia (26 april 1726), Jungfru Anna Catharina Carlsdoter på Herregården. Hon är därefter fadder vid ett antal tillfällen i Gumlösa, 1727 åt trädgårdsmästaren Petter Malmbergs son Carl Petter (Jungfru Anna Catharina Carlsdotter) och åt Nils Carlssons barn i december 1728 (Jungfru Anna Chatarina). I april 1729 kan vi placera henne på Sinclairsholm när trumslagarens Petter Bertelsens barn Hans döps, och när Petter Möllers barn döps i Gumlösa 1730 den 13 söndagen i Trinitatis bars det andra barnet av Jungfru Anna Chatrina Kiÿle på Sinklarsholm. Vid det här laget hade hon alltså inte fått något barn, och kallas för första gången Kyhle. Därefter lyckas jag inte hitta Anna Catharina som fadder vid fler dop förrän hon gifter sig 1734, så kanske hon vistades i en annan socken när det oäkta barnet föddes ca 1731? Jag lyckas nämligen inte hitta detta barn heller i Gumlösa födelsebok.
 
Nåväl, i min forskning kring guvernör Skytte upptäckte jag att jag använt mig av uppgifter ur Bodil Perssons bok Gud verkar med naturliga medel : Pestens härjningar i Skåne 1710-1713 (2006), och där får vi till slut svaret till varför Anna Catharina heter Kyle - det är från sin styvfar, som jag gissade tidigare. Detta är min sammanfattning av texten i Bodil Perssons bok:
 
Ett annat exempel på Skyttes olagliga metoder återfinns under pesttiden 1710-1712. Vid denna tid fanns det en föreställning om att den som framhärdade i sin ogudaktighet bidrog till att dra pesten över landet, och en av dessa synderskor vistades hos Skytte. Det var en madame Isabella von Crebnitz, som under sin mans bortavaro hade fött ett oäkta barn – maken, en trumpetare, sades vara fången i Ryssland. Det oäkta barnets far uppgavs vara en dansk kapten, och sedan hon blivit gravid hade hon blivit tagen i beskydd av kyrkoherdens patronus, tillika  herren på Råbelöv, Carl Gustaf Skytte. Nedkomsten skedde i Småland, men i övrigt vistades hon vid Skyttes högförnäma hov och vägrade undergå någon kyrkoplikt. Hon hade inte heller blivit åtalad vid världslig rätt. Kyrkoherden såg detta som ett hot mot hela församlingens hälsa och påpekade missförhållandet i en skrivelse till Skytte. Han hade dessutom försökt informera häradsprosten om saken, men när brevet till prosten skulle översändas hade Skytte sett till att det blev beslagtaget och uppbrutet. Kyrkoherden kände sig givetvis kränkt – om det varit någon annan som gjort så hade han kunnat klaga hos vice guvernören, men den vägen var nu stängd för honom, eftersom det var just denne som burit sig olagligt åt. Att Skytte tog madame von Crebnitz under sitt beskydd kan tyda på att hon befann sig en bit upp på den sociala rangskalan, något hennes namn antyder. Tinget och kyrkan upplevdes då inte som rätt offentlighet, det var inte där man önskade sona sina utomäktenskapliga övertramp. Utöver detta faktum hade hon en friare, Jean Niclas Kyhle, som några månader senare presenterades som löjtnant vid Skyttes eget då bildade regemente. Hennes brott var ännu sommaren 1712 inte sonat – då begärde och fick konsistorium Skyttes attest på att man från kyrkans sida gjort allt i sin makt, och att man därför skulle befrias från ansvar och åtal för eventuell försummelse i detta ärende för all framtid.
 
Här kan man alltså utgå ifrån att Anna Catharina är född i Småland, att moderns namn är Isabella von Crebnitz, en gift trumpetarhustru, som senare gifte sig med löjtnanten Jean Niclas Kyhle, vars efternamn (styv)dottern Anna Catharina alltså tar. Det aktuella regementet är Östra skånska infanteriregementet - löjtnant Jean Niclas Kyhle (eller Nikolas Johan Kühle, som han också kallas i GMR) hade uppenbarligen blivit löjtnant vid Skyttes regemente vid uppsättandet, och hade ersatt den i mars 1713 avlidne kapten Nils Cavallius som kapten, och fick då sitt eget kompani, enligt fullmakt av senaten 1713 5/5. Han fick tillstånd av senaten 1713 2/9 att resa till Hamburg för att återkomma inom sex veckor, och fick senatens avsked redan 1714 14/4 samt ersattes som kapten vid kompaniet av guvernör Skyttes kusins son, Carl Henrik Skytte (uppgifter hämtade ur GMR för Östra skånska regementet 1713 (30/9) och 1715 (23/2)).
 
Anna Catharina verkar ha vuxit upp som mycket liten hos (fadern?) guvernör Skyttes hov på Råbelöv, men (efter dennes död?) senare hos guvernörens kusins son Carl Henrik Skytte på Sinclairsholm i Gumlösa socken.