NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 september, 2010
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-04-09, 15:43
Just det funderade jag också över; hon kallas änka i biografin över maken i Skånska nationen, men i vigselnotisen 1734 kallas hon ju madam, men kan detta verkligen tolkas som att hon var änka? Man kanske skulle försöka leta efter en Kyle i Gumlösa, Norra Sandby? Jag hittar inte namnet Kyle/Kyhle alls i DigiArkivs klockarregister, och inte i DDSS heller.
 
Det låter märkligt att hon skulle kallat sig vid sin eventuella förste makes efternamn i sitt andra äktenskap (även om man såklart sett exempel på detta också), men kanske det var moderns efternamn, eller en eventuell styvfaders efternamn? Tyvärr saknas ju födelseböcker för Råbelöv (om vi gissar att hon var född där), men man kanske skulle kunna gå igenom häradets domböcker 1710-1712? I min forskning kring guvernör Skytte har det dock framkommit att han inte var tveksam till att undanröja bevis i känsliga frågor eller skydda brottslingar, om det direkt eller indirekt rörde honom själv, men man är kanske ute på hal is om man fruktar att han kan ha påverkat ett ev. mål angående den oäkta Anna Catharina Carlsdotter.
 
Man kan dock undra varför han i testamentet är så undvikande till det faktum att Anna Catharina verkar vara hans dotter; nu är jag inte helt säker på hur man såg på liknande fall, men borde inte en guvernör få testamentera saker till ett illegitimt barn, utan att behöva släta över det faktum att det verkligen var hans barn?