NULL Skriv ut sidan - Skraggensköld

Anbytarforum

Titel: Skraggensköld
Skrivet av: Birgitta Hannfors skrivet 2011-10-02, 18:19
Hej,
-hade egentligen tänkt avsluta mina efterforskningar om familjen Liungberg/Schraggenschöld, då jag trodde att jag hittat det mesta av det jag sökte - nämligen om familjens innehav av gården Åby, Lista socken. Det visar sig nu sen jag i eftermiddag hittat bouppteckningen efter Carl Fredric Liungberg av den 10/ 9 1761 att Åby måste ha gått i arv från Chatarina Schraggenschöld till barnen så att de ägt varsin andel. Har inte hunnit gå igenom den mycket omfattande bouppteckningen efter domprosten, men han tycks ha haft en egen andel på 1/5 och sen löst in ytterligare 1/5 (?). Det hela ser ganska krångligt ut. Kanske någon kan hjälpa mig att förstå? Såvitt jag kan se får barnen till domprosten Carl Fredrik Liungberg, som visar sig bestå av Carl Friedrich (myndig), Lars Gustav ( 7 år) samt åtta(!) döttrar, varsin andel värd 120:-. Det tycks som om sterbhuset säljer sina andelar på auktion??? Det finns ytterligare en bouppteckning daterad 11/2 1762 som jag förstår ännu mindre vad den handlar om. -Om det fortfarande rör domprosten själv, eller är det äldste sonen som avlidit???
Ja, hursomhelst, finns det mer uppgifter att tillgå om familjen. Två döttrar är gifta; dtr Hedvig Catharina, gift  med Magister Eric Magnus Hiortzberg ( mamman hette Anna Maria Hiortzberg - så mågen och svärmodern är nog släkt - kanske är Hedvig C och Eric M kusiner?, har inte kontrollerat saken), dtr Maria Margareta, gift med Magister Carl Enhörning och sex ogifta döttrar; Friedrica Sophia, Ulrica Elisabet, Eva Christina, Eleonora, Gustaviana samt Anna Lovisa. Samtliga alltså barnbarn till Petr. Gust. Liungberg och Chatarina Schraggenschöld.
Beträffande Chatarina Schraggenschöld kan jag inte hitta någon uppgift om när hon dog, bara att hon tycks ha varit i liv i juni 1738 då dottern Hedvig Ulrica gifter sig. Och så uppgiften i Elgenstierna om att hon lever 1739. När det gäller Åby efterträds hon av Liungberg (sonen Lars) efter 1735. Vilket väl bara betyder att han tog över ansvaret för gården, antar jag. Å andra sidan,kan han ha varit ägare till Åby från 1736 och syskonen ärvde honom? Han var ju ogift.