NULL Skriv ut sidan - Skraggensköld

Anbytarforum

Titel: Skraggensköld
Skrivet av: Birgitta Hannfors skrivet 2011-10-01, 22:34
Hej,
lång tid har gått sedan senaste inlägg, men i samband med att jag forskat i min släktgårds historia har jag stött på namnet Schraggenschöld.
Chatarina ( dotter till Lars Svensson Skragge ) gifter sig 1694 med Kyrkoherden i Solna Petr. Gust. Liungberg. Han har tidigare varit slottspredikant i Riga och blir så småningom utnämnd till hovpredikant. De får barnen, tvillingarna Lars och Hans Gustav (1697), Carl Fredrik (1698), Christina Chatarina(1702),Hedvig Ulrica (1703) samt Maria Elizabet och Anna Sophia (troligen födda efter 1709).
Petr. Gust. Liungberg får 1709 tjänst som Kyrkoherde i Kloster och Fors församling i Eskilstuna. År 1722 köper han Åby i Lista socken, 1 mtl arv och eget till skatte. Då han avlider fem år senare står Prostinnan Schraggenschöld som ägare och senare sonen Lars Liungberg.  
Lars Liungberg är ogift, skrivare vid Gorsingeholm i Strängnäs, död 1752.
Carl Fredrik, lektor i Strängnäs från 1728, domprost från 1744, gift med Anna Maria Hiortzberg, sex döttrar, död 1761.
Hedvig Ulrica, gift med Hospitalspredikanten Anders Lindorff, senare kyrkoherde i Furingsta Östergötland. Hon avlider 1776. I minnesskriften vid hennes död står åtskilligt om föräldrarna Petr.Gust.Liungberg och Chatarina Schraggenschöld.
Maria Elizabet, gift 1760 med kyrkoherden i Vada, Uppland; Philip Boivi. Lever åtminstone 1778 då hon är dopvittne i Furingsta vid systersonen Petrus Lindorffs förtföddes dop.
Anna Sophia, gift 1733 i Strängnäs med Musikdirektören Benedictus Rhenström. Hon avlider 1743.
 
Om mamman, Chatarina Schraggenschöld, vet man inte mer än att hon tycks ha varit i liv till ca 1738 och då bosatt i Strängnäs. I mantalslängderna för Åby finns hon med till 1735 och efter det året har jag inte funnit namnet Schraggenschöld i något ytterligare sammanhang förutom i minnesskriften efter dottern Hedvig Ulrica.