NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 december, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 december, 2009
Skrivet av: Stig Lennart Larsson skrivet 2009-07-08, 17:39
Hej, jag läste de sidor som handlar om Sinclair i Sverige. Blev intresserad då jag gick igenom litteratur och forskning som min far lämnade efter sig. Han var bokhandlare och det finns flera hyllmeter om skottland, och släkter som vi kanske har släktskap med. Det är ofta mest intressant när släkten är känd, och när det finns historia somkan följas. Jag ser att min far Stig Larsson varit i kontakt med Håkan Dackman på åttitalet. När jag går igenom vad som verkar vara osäkert, om Fredrik Senckler från Gnoien 1715-1765 som kom från Gnoien var en Sinclair eller inte.
Det är vikt om vi som är ättlingar till Regina Catarina Sinclair ska kunna komma längre bak. Många namnkunniga kungar och drottningar som prinsar skulle då genetiskt finnas i de olika led som vi kan följa. Inte för att det gör någon skillnad idag, men jag är intressard av historia, och vi har alla en historia, men oftast kan vi inte följa den längre än kyrkböckerna. Vi kan ej heller vara säkra på fädernet Forskning i USA om vad det än gäller i ärftlighetsforskning följer mödernet, som är säker.
Jag har en annan väg, om än inte säker, och det är att via datorn och med jämförelse se liknande ärftlighetsdrag som kan vara utmärkande i vissa släkter. Speciellt i adeln kan vi se detta.
Jag har särskilt kollat Sinclair, Stewart (Stuart) i den mån porträttlika målningar finns. Detta är inget säkert sätt förstås, men kan övertyga i vissa fall. Robert James Stewart, halvbror till Maria Stuart, son till Jakob (James) V av Skottland, och vad jag förstår utomäktenskaplig son, men likväl biologisk. De porträtt som finns av honom visar alla en typ av drag, som jag kan följa här och där, och som jag tycker mig se hos mig själv, samt min far,farmor, och kusiner. Detta kan också ses bakåt i vissa porträtt ända ner till Johan utan land, men då är målningarna så medeltida att skulpturer från tiden kan vara mer avbildande. Det blir också tunnare ju längre bak vi kommer, men historiskt intressant. Min far har noterad en brand, och att vissa uppgifter kan ha gått förlorade. Då är det intressant om vad mormonerna kan ha för källor. Jag kan inte se någon uppföljning till dessa sidor efter 2005. Jag heter Stig Lennart Larsson, min farmor hette Ruth Möller. Det andra ledet jag undersöker är min mormors mor, men det är en helt annan historia.