NULL Skriv ut sidan - Silfversparre

Anbytarforum

Titel: Silfversparre
Skrivet av: Stefan Lundell skrivet 2016-01-07, 21:40
Hej,
 
Allt handlar ju om källor. Min utgångspunkt är Elgenstiernas ättartavlor, inklusive supplementbanden från 2008. Dessa är givetvis inte fullkomliga, men utgör ändå en mycket god grund för vidare diskussioner. För att åtminstone jag ska ta uppgiften om en tidigare okänd son till Måns Persson på allvar, vill jag därför se ordentliga källor. Just nu ser jag bara en massa frågetecken.
 
Till att börja med, vem var Jöns Månsson? Vad vet man egentligen om honom? Det påstås att han föddes 1550 i Vånga socken. Finns det dokumenterat i någon samtida källa, eller är det något som någon har antagit långt senare? Rent allmänt kan man nog säga att så exakta födelseuppgifter är ovanliga för personer födda vid mitten av 1500-talet. Påståendet att Måns Persson skulle ha varit född omkring 1510 är nog för övrigt en fantasiprodukt. Det finns inget i hans kända levnadsbeskrivning som gör att man kan åldersbestämma honom så exakt. Under de år jag har ägnat mig åt släktforskning, har jag tyvärr alltför ofta sett helt grundlösa antaganden, som snabbt har spritts som sanningar.
 
Jag gjorde en sökning på Ancestry, och såg då att ett större antal släktträd har tagit upp Jöns bland Måns Perssons och Elsa Nilsdotters barn. Eftersom jag inte är medlem, kan jag inte se detaljerna i dem. Uppenbart är dock i alla fall att det stora flertalet endast har kopierat uppgifterna från andra. Helt avgörande i den här frågan är ju, som du också antyder, att någonstans hitta en härledning som håller för närmare granskning. Gör vi det, blir nog även Riddarhuset intresserat!  
 
Som synes är jag skeptisk. Skulle det dyka upp uppgifter som visar att jag har fel, är jag dock beredd att ändra uppfattning!
 
MVH
Stefan Lundell