NULL Skriv ut sidan - Silfverax

Anbytarforum

Titel: Silfverax
Skrivet av: Cecilia Hedlund skrivet 2005-08-19, 07:52
I Toresund kyrkliga räkenskaper (LI:1) fann jag en redogörelse över de gravar som finns i kyrkan. Den ger väl inte så mycket nytt, mer än att man får veta att Christer Silfverax tydligen hade fler barn än de Elgenstierna nämner (en dotter Christina, och en son som dör senast 1639). Jag återger i alla fall här - mest som kuriosa - det avsnitt som handlar om den grav som hörde till Löfnäs: (Sid 81-82, Genline 750.38.78100-78200) Allt har jag inte klarat att tyda; stavfel och läsfel finns säkert. Mina noteringar inom hakparenteser.)
 
”Anno 1701 Genomsåg jag gambla kyrkioböckerna hurulunda grafwarna i kyrckian äro betalta aff them som the tillhöra……

2. Lööfnääz. grafven belägen i högchoret mitt för 2a altaret.
Ao 1653 dhen 4 Juli hafver Edle och Wählbördiga fru Märetha efter sin sal.man Edle och Wählbr Christer Jacobson i Testamente förärat till Torsundz kyrkia efterfölliande persedlar: 1 Ett altarkläde aff blommerat Tyygde. 2. En hvijt drälzduuk ofvan på altaret. 3. Drälzduuk på bordet kring alltaret där folcket är till gudz bord. 4. Attlapkkläde [??] silkezstickat och med guld insäncht och guldfransar öfwer kalcken. 5. Drälzhandkläde som brukas wid funten. Item till dhe fattiga här i försambl. 4 rixdaler som straxt skiftades them emellan.  
Ao 1686 När fru Brita Cremer begrofz i sama graf, gafz i Testamenter efter henne 24 dr [?] Koppmt och hennez efterlåtna man lätt läggade högchoret med […svårläst…] st [..??…]
Ao 1697 då Öfwerstleutnantenz högwälborne herr Mardefeldz unga sal. Söner begrofwos i samma graf då gafz till kyrkian i Testamenter efter them  40 dr …[???]… å han wähl then grafwens wara betalt.
Ao 1654 Wählbr fru Märetha på Lööfnääs i testamenter efter sin sal dotter Jung Christina Silfwerax  6 ..[oläsl]…  
På then tijden är kyrkiotaket på södra sidan tiäärat o. ther till hafva wälb. fru Märetha i Löfnäs gifvit 12 dr.
Ao 1658 i Testamenter efter Sal fru Märetha Silfwerax på Löfnäs 60 dr koppmt.
Ao 1696 för Löfnääz grafwenz öpnande, då herr Ma.. or Numers Frus sal. döda lekamen ther insattes gafz till kyrkian 15 dr koppmt 3 dr ått fattiga.
Dhette skolat warar förr skrifwit att Ao 1635 wällbrn herr Christiern Jacobson på Löfnäz gifwit till then nya predikostolen 3 T[unn]or spannmåll.  
Ao 1639 Stallmästaren Sal. herr Christiern Jacobson på Löfnäz gifwit efter sin Sal Son, som lades uthi kyrkian 12 dr koppmt [tomt mellanrum]         SS 203 dr
The[?] hvijt[?] sölfwer oblatz ask gifwen i testamenter efter  Salig Ryttmästaren herr Petter Cremer i Löfnäz och en ..[???]..stoor gammal ask.[???] bläck.
Thenna grafwen hafwer importerat kyrckian i Contant Pänningar, föruthan ansenliga skänckia nyttiga 203 dr Koppmt och till dhe fattiga 18 dr Koppmt.
Ao 1683 Wällb fru Anna Silfwerax på Löfnäz gifwit i testamenter efter sin sal dotter, Jungf Anna Christina Cremer ett kläde till kalcken aff fint läroft, stickat och broderat med silkie, guld och sölfwer.”
 
På sidan 90 finns en del av det som tydligen varit underlaget till ovanstående text för där nämns gåvorna som givits i testamente efter Peter Cremer igen, och på sidan 91 nämns också gåvorna från Anna Silfverax i testamente efter Anna Christina Cremer.
Anna Christina Cremer nämns i förteckningen över begravningar 1679, så gåvor i testamente kunde tydligen komma några år efteråt.
 
För övrigt var jag förbi Stockholms stadsarkiv för ett tag sedan. Tyvärr kunde jag inte finna Gustaf Raaf i bouppteckningsregistret.