NULL Skriv ut sidan - Segerstråle

Anbytarforum

Titel: Segerstråle
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2002-10-16, 15:15
Hej och tack för dina uppgifter Niclas !
Jag håller med min namne om att vi håller diskussionen här till allas bästa (det kan ju finnas fler intresserade).
Det var spännande nya de uppgifterna du hade Niclas om Jonas Arvidssons hustru Anna Jonsdotter och hennes förfäder. Jag tror dock att Jonas måste ha varit gift en gång tidigare. Det är ganska stor ålderskillnad på hans barn.
 
Om man kollar på de barnen som jag har hittat så är det följande:
Kirstin, född omkring 1652 (dödsålder) och dör 84 år gammal 11/8 1736 i Plantehuset, Allerum (M).
Maria, gifter sig 1679 med Börge Mattsson Gystorphius. Hon bör vara född runt 1660.
Jonas Iflander, komminister i Skärstad (F), född 25/3 1660 i Ivla [enl. Herdaminnet son till en Jöns i Ivla by.]
Arvid, gifter sig 1681 och bör vara född omkring 1660.
Sedan är det en lucka tills nästa kända barn:
1 dotter som föds 1673 (dp 3/11) [det är ett streck i dotterkolumnen].
Brita, död 1674 (begr. 3/3). Lilla dotter.
Anna, född 1675 (dp. 8/8).
 
Om nu åldersuppgiften för Kirstin stämmer, så är det alltså 23 år mellan barnen. Givetvis är det fullt möjligt att få barn under den tidperioden, men jag tycker luckan 1660-1673 är lite konstig.
 
Sedan är det ju lite spännande med vigseln från Köpenhamn Holmens sogn, Köpenhamn 26/3 1649. Jonas Westhman Iflander och Margrete Pedersdatter. Det stämmer ju bra både med Jonas och tidsmässigt. Jag har kollat i vigselboken, men där stod tyvärr inget mer.
 
Kerstin Torkelsdotter dör nog ganska omgående efter vigseln, för enligt kyrkoräkenskaperna 1685 1/3. Jonas Arvidsson i Ifla i Testamente efter sin hustru ,8. För bårkläde ,8.