NULL Skriv ut sidan - Segerstråle

Anbytarforum

Titel: Segerstråle
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2002-10-12, 09:09
Hej Niklas o Owe!
 
Tycker vi ska hålla Iflanderdiskussionen öppen här på forumet för alla.  
Owe, du kände inte till om Iflanders samband med din fogde Gudmund Gudmundsson i Strömhult förrän jag nämnde detta till dig på Smålands museum för någon vecka sedan. Det jag funnit var att Iflanderssläktens stamfar länsmannen Jonas Arvidsson i Ifla, S Ljunga sn, var gift 1) m Anna Jonsdtr (död 1683)och att denne Anna Jonsdtr var dtr t mönsterskrivaren vid Kronobergs reg:te Jon Andersson, som bl a hade bott i Ormesberga sn, men sedan i Ifla i S Ljunga sn, o dennes hustru Anna Gudmundsdtr (levde 1676 i Ifla, möjl även 1686). Anna Gudmundsdtr var dtr t fogden Gudmund Gudmundsson i Strömhult o senare Arnhult, Slätthög sn i Allbo härad ohh Kerstin Mattsdtr (dtr t kh Matthias Petri i V Husby sn, Östergötland; syster till doctor Johannes Matthei - om denne sistnämnde se Svenskt Biografiskt Lexikon (SBL)). Huruvida sedan din släkt Wennerholm rent agnatiskt är utkommen ifrån nämnde G.G. har vi två olika uppfattningar om och jag hävdar att så inte är fallet, men detta ska jag återkomma till i en annan diskussion.  
 
Namnet Iflander upptogs efter födelsebyn av barnen till länsmannen Jonas Arvidsson i Ifla, S Ljunga sn. Det uppges i bla Växjö stifts herdaminne att även denne kallade sig Iflander, men detta har ej belagts i källorna.
Jonas Arvidsson, känd såsom länsman åtm 1664 (Sunnerbo db 1664 f 7r) och bodde då i Ifla
gift 1)m Anna Jonsdtr , död 1683 ; gift 2)1684 28/12 i S Ljunga m änkan Kierstin Torkilsdtr i Ryd, S Ljunga sn  
Barn:  
*Kirstin Jonsdtr/Jonasdtr , levde änka i Ifla ännu 1698 (Sunnerbo db 1698 s 18), g. 1681 6/11 i S Ljunga m. länsmannen Simon Lagman (f ca 1656; död 1692 , bgr 17/7 1692 i S Ljunga (CI:2, s 255) ”opbördzMannen Wäl.t Simon Lageman 36 åhr”).  Dessa makar hade sonen Jonas Simonsson , nämnd i Sunnerbo db 1698 s 18, där det även framgår att Kirstin är dtr t länsmannen Jonas.
*Maria Jonsdtr Iflander , g 1679 26/10 i S Ljunga m Börge Mattsson Gystorphius (död 1721), komminister i Agunnaryd (se VSH o Smolandi Upsalienses nr 1010)
*Arvid Jonasson Iflander i Ifla, S Ljunga sn , g 1681 18/11 i S Ljunga m Brita Andersdtr
- Arvid Jonasson Iflander var länsman o bodde i Ifla.
Barn (fler än här nämnda!):
    * Anders Iflander ,född ca 1683 - död       1743  15/4 i Vederslöv sn, 60 år; regementsskrivare vid Kronobergs reg. (se Smolandi Upsalienses nr 1648; Kronobergs regem. officerare s 275). Mönsterskrivaren Anders Arvidsson Iflander fick avsked 1717 17/12 ifr Kronobergs reg. (Rullor 1718, f 12)
g.m. Annika Holmbeck (dtr t nr 1316 - Smolandi Upsalienses)
*Nils Iflander 1690-1778, bodde på Osaby,(eg. i Tofta sn), Tävelsås sn. Kapten. Gift 1) m. Elisabeth Ulfsax. Sonen Carl Fredrik Iflander, adlad Segerstråle, (född 1734).