NULL Skriv ut sidan - Segerstråle

Anbytarforum

Titel: Segerstråle
Skrivet av: Niklas Hertzman skrivet 2002-02-20, 18:56
Hej !
Jag undrar om det är någon som har forskat på ätten Segerstråles ursprung ? Enligt Elgenstierna hette dessa Iflander innan adlandet.
 
Carl Fredrik Iflander, adlad Segerstråle, född 1734-01-02 på Osaby, Tävelsås.
Han var son till kaptenen Nils Iflander, född 1690-10-24, död 1778-03-15 på Osaby och hans första hustru Elisabeth Ulfsax (1695-1740).
Nils Iflander var son till Arvid Iflander och Brita Scharpf. Nils uppgives varit stadsnotarie i Kristianstad, men finns ej hos Enghoff, Kristianstads magistrat. Det är allt som finns om släktens ursprung. Alltså man vet ingenting om Arvid Iflander igentligen.
 
I Gylle (utanför Trelleborg) finns en klockare Jonas Simonsson Lag(e)man, som enligt dödsåldern skall vara född 1680, död 18/5 1772. I klockaremålen i Lunds Domkapitel hittar man att Jonas är född i Ivla by i Södra Ljunga (G), som son till kronolänsmannen Simon Lageman och Kirstina Jonasdotter.
 
Någon Jonas, född i Ivla by i Södra Ljunga har jag inte lyckats hitta, men däremot finns vigseln mellan hans föräldrar: 1681 6/11 LänsM: Simon Lagman och p. Kierstin Jonasdotter i Iffla. Det finns vissa luckor i Södra Ljunga födelsebok eller så har Simon Lagman och hans familj inte bott i Södra Ljunga, för jag hittar inga andra barn födda där heller. Dock återfinns Jonas Lagman död i Södra Ljunga 36 år gammal 1692 (begravd 17/7). Han kallas vid döden uppbördsman.
 
Den 28/12 1696 gifter änkan Kierstina Jönsdotter i Ivla om sig med ryttaren Måns Sjöberg. Sedan inga mera spår av dem i Södra Ljunga.
 
Den 9/11 1726 stämmer, i Skytts häradsrätt, änkan Kierstin Jönsdotter från Allerum socken och Luggude härad in klockaren Jonas Lageman i Gylle angående 90 Rdl Smt som Jonas emot henne vilja och vetskap uppburit för en gård i Ivla by och Södra Ljunga. Vidare framgår det i handlingen att klockaren Jonas Lageman är son till Kierstin. Det nämns även två andra personer som har intresse i gården, Maria Iflander och Arvid Iflander.
 
Änkan Kierstina Jönsdotter dör 84 år gammal 11/8 1736 i Planteringshuset i Allerum, alltså född omkring 1652 (i dödnotisen sägs att hon var född i Junge Socken och Ijfla b? i Småland). Ryttaren Måns Sjöberg och Kiersti Jönsdotter får dottern Brita den 3/5 1700 i Buskeröd, Väsby. Denna Brita Månsdotter är säkerligen hon som den 14/5 1727 gifter sig i Allerum med borgaren från Trelleborg Jöns Jakobsson. Vid vigseln kommer Brita från just Planteringshuset.
 
Efter lite letande i diverse litteratur hittar jag en del med namnet Iflander.
Maria Jonasdotter Iflander gift 26/10 1679 i Södra Ljunga med komministern i Agunnaryd Bergus Mattsson Gystorphius (1640-1721).
Jonas Iflander, komminister i Skärstad, född 25/3 1660 i Ivla by, som son till en Jöns, död 8/6 1728 i Skärstad.
Den ovan nämnda Arvid Iflander passar även in som syskon i syskonskaran.
 
Det bor i Ivla by en Jonas Arvidsson. Han tituleras emellanåt wälbetrodde och torde vara fadern till dessa syskon.
 
Åldersmässigt finns det ålder på två av barnen, Kirstina född omkring 1652 och Jonas, född 1660.  
Jag hittar på Familysearch en vigsel i Köpenhamn, Holmens sogn den 26/3 1649 mellan Jonas Westhman Iflander och Margrete Pedersdatter. Inget är såklart bekräftat, men det är ju en intressant tanke, det passar både med namnet och tidsmässigt.
 
Lite mycket och långt blev det, men jag hoppas att det finns någon som har några kommentarer.