NULL Skriv ut sidan - Schwartzenhoff, von

Anbytarforum

Titel: Schwartzenhoff, von
Skrivet av: Sara Bergström skrivet 2001-03-24, 17:05
Hej igen Håkan eller Ludvig!
 
Jag menade Helsingfors, inte Helsinge, ursäkta. På ett ställe i boken står det att Johan Ljungberg är född 1713 enligt Helsinge kyrkböcker. Men på andra ställen står det Helsingfors. Han kom till Helsingfors från Sverige (Skåne?) 1765. Var gift 3 ggr. Hustru nr 2 Christina Wallström (f 1715 min anmoder) dog i Helsingfors 1765. Hustru nr 3 Märta Katarina Florin (f 1723) dog också i Helsingfors 1783 och själv dog han i Helsinge 1788. Så han har tydligen bott både i Helsinge och i Helsingfors. 3:e äktenskapet var olyckligt. Han gifte sig när han var 60 och hon 45. Han erhöll boskillnad efter 6 års äktenskap. Märta gav igen genom att försöka sätta Johan under förmyndarskap när han var ca 70, men det lyckades inte.
Boken är ca 70 maskinskrivna A5-sidor och behandlar släkten Ljungberg - Lagerstam. Släkten bytte namn i slutet av 1790-t då en av släktens medlemmar Gustaf Magnus Ljungberg begått ett brott och flytt till Amerika. Enligt en släkttradition anses det vara orsaken till namnbytet.  
Boken behandlar bara de manliga medlemmarnas ättlingar och är som sagt skriven 1968. Så det finns ju en hel del ättlingar som inte ingår i tabellerna.
Är du intresserad av hela boken kan jag ta kopia på den och skicka åt dej per post. Maila adressen åt mej i så fall. En del har jag skrivit in i Brothers Keeper, men inte nära på allt. Så därför skulle det vara enklast med papperskopior.
 
Själv är jag jätteintresserad av släkten von Schwartzenhoff - jag har inte Elgenstiernas böcker och såg nånstans att de kostar skjortan. Dessutom är jag ju intresserad av just denna släkt och inte all adel i Sverige, så det kanske vore onödigt att köpa böckerna. Vet inte.
Har du dem? Hur långt tillbaka i tiden går anorna man känner till?
 
Tack,
 
Sara