NULL Skriv ut sidan - Schantz, von

Anbytarforum

Titel: Schantz, von
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2006-07-01, 21:43
Hej Linda!
 
Jag blev lite nyfiken på ditt problem, så jag gjorde en efterforskning, och jag tror att resultatet kommer att glädja dig  
 
I Häggestugan i Högsby, Kalmar län, bodde år 1900 (Folkräkningen 1900) följande familj:
 
Krister August Patrik Lund, f 1866 i Högsby, arbetare.
h.h. Hilma Sofia Bogren, f 1877 i Mörlunda.
s. Karl Ulrik Bror, f 1898 i Högsby.
s. Erik Edvard Ture, f 1900 i Högsby.
 
Vid en titt i SCB-utdraget för Kalmar län, för födelseboken i Högsby församling för året 1866, hittade jag mycket riktigt pojken Christer August Patrik, som född den 19/12. Hans föräldrar anges vara: Lund, Nils August, Marinsoldat, Hustrun Maria Sofia Schantz från Karlskrona  
 
I Karlskrona Amiralitetsförsamlings hfl. för åren 1866-70, på s. 189, återfann jag:
 
Lund Johnsson, Nils August, f.d. Marinsoldat, född 1843 24/5 (?) i Christdala. Han hade blivit änkling 1867 3/8. Hos honom bodde också sonen Christer August Patrik, f 1866 19/12 i Högsby. Anmärkas kan, att Nils August var f.d. Marinsoldt. 7:55 / afförd 67 i November för rymning /.
 
I Karlskrona Amiralitetsförsamlings död- och begravningsbok, för året 1867, fann jag att Nils August Lunds hustru, Maria Sophia Schantz, mycket riktigt dog av hjernfeber den 3 augusti 1867, och blev begravd den 7/8, att. ifr. P. Emb. å Högsby 20/8 67. Det står också att dödsfallet inträffade i Högsby. Maria Sophia Schantz ålder vid dödsfallet var 24 år, 8 månader och 19 dagar, alltså bör hon vara född den 14 november 1842.
 
Eftersom Maria Sophia Schantz både fick sitt enda barn, och dog, i Högsby församling, så letade jag vidare där, för att se om jag kunde hitta hennes familj. Det fanns en del von Schantz i Högsby visade det sig... bl.a. en Christer August von Schantz, f 1846 i Högsby.
 
Vid en titt i Högsby församlings födelse- och dopbok, hittar jag mycket riktigt en flicka, Maria Sophia, som föds den 14 november 1842 i Drageryd i Högsby, som dotter till sekreteraren Adolf Ulrik von Schantz och dennes hustru Margareta Greta Lundgren. Adolf Ulrik von Schantz tillhör tydligen adliga ätten n:r 1255, von Schantz.  
 
Kanske mysteriet är löst nu? Du får fråga runt i släkten, kanske känner de igen några av namnen som jag hittade, så att min efterforskning kan bekräftas ytterligare.
 
Med vänlig hälsning,
 
Markus Gunshaga.