NULL Skriv ut sidan - Sandels

Anbytarforum

Titel: Sandels
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-01-10, 02:26
Hej igen! Jag har nu lyckats lokalisera två slott för Fursteätten: zu Eulenburg und Hertefeld, de ligger både i det gamla Ost-Preussen och heter: Gallingen och Liebenberg. Området är ju ryskt idag (Kaliningrad) så jag vet inte vem som äger slotten längre. Denna Furstesläkt verkar iallefall ha haft många höga politiker i den Preussiska staten.
 
Greven Johan August Sandels fick ju en son som hette: Samuel August (1810-1892) som gifte sig med Hedvig Tersmeden (1829-1899). De fick sedan dottern Augusta (1853-1941) som gifte sig med Furst Philipp zu Eulenburg und Hertefeld (1847-1921). Det lustiga är ju...att jag är släkt även med Hedvig Tersmeden! Hon härstammar nämligen från Anna Troilia (en dotter till Stormor i Dalom) i hennes andra gifte med Henric Teet. Jag kommer från en dotter, Anna, från det första äktenskapet med Prosten Lars Blackstadius.
 
Om man sedan följer Augustas och Furst Philipps antavla nedåt så finner man på Prinsar och Prinsessor av husen Wittelsbach, Wurtemberg och Liechtenstein! Vidare... ingiften i Hertigsläkten Spencer-Churchill, finansfamiljen Vanderbilt och Greveätten Douglas! Puh...man blir alldeles matt!
 
Källor: Internet.
 
Vänligen: Ulf.