NULL Skriv ut sidan - Sandels

Anbytarforum

Titel: Sandels
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-01-03, 12:16
Hej alla Sandels och Sandel ättlingar! Hej Carl, kanske vi är släkt? Det var intressant vad du skriver vet du mycket om denna släkt?
 
Det har kommit som en total överraskning för mig att jag är släkt med Sandel/Sandels! Jag hade ingen aning om detta för bara någon månad sedan. En snäll kvinna kvinna här på anbytarforum tipsade mig om detta, det var en så rolig nyhet! Jag visste att jag härstammade från Eric Munktell och hans fru: Magdalena Nordman (1745-1790) men sedan visste jag inget mer om Magdalenas linje uppåt. Hennes morfar var alltså prosten i Hedemora Andreas Sandel (1671-1744). Gift med svenskamerikanen Maria Dahlbo från New Jersey i USA! Vet du något om dessa personer? Ägde hennes en ranch där i New Jersey? Finns den kvar idag?
 
De fick sedan bl. a. barnen Samuel och Magdalena. Samuel (1724-1784) vart ju adlad Sandels 1772 och var tydligen en duktig ingenjör, då han ju var inblandad i kanalbyggen - både Strömsholm och Södertälje kanal. Madalena gifte sig med Prosten i Leksand: Johan Nordman (1704-1767) och de fick bl. a. dottern Magdalena som gifte sig med Geschworern vid Falu Gruva: Eric Munktell. De i sin tur fick 6 barn? varav Gustava Munktell som jag kommer från. Gustava gifte sig med Kronofogden: Olof Bellander och fick 8 barn, fyra flickor och fyra pojkar, de växte upp på gården Mycklinge utanför Västerås. En systerson till Gustava hette: Theofron Munktell och skulle bli en legend i svensk industrihistoria - hans företag som startades 1832 i Eskilstuna heter idag: Volvo Construction Company och är världsledande på anläggningsmaskiner!
 
Samuel Sandels fick sedan Johan August (1764-1831) och han skulle sluta som både Greve, Fältmarskalk och Riksståthållare (Norge)! Denne man var alltså kusin med Magdalena Nordman som jag kommer från, men jämnårig med hennes dotter Gustava (Johan var 19 år yngre än sin kusin)!  
 
Vet du något om denna familj Carl? Johan gifte sig tydligen med en Friherrinna Hermelin. Vart bodde de? Ägde de något gods?
 
Denne Johan August gjorde ju en sagolik karriär som bara tycks övertriumfas av Karl XIV Johans! Att gå från att vara underlöjtnant 1777 till att bli Riksståthållare över Norge 1818 tyder på en ovanlig begåvning! 1817 var han även Lantmarskalk på riddarhuset.
 
Han hade ju gjort stora insatser i det annars så katastrofala kriget med Ryssland 1808-1809. Vid Virta bro lyckades han - den 27/10, 1809 - med ett tusental svenskar, fördriva över 5000 ryssar från området!
 
1809 blir han utsedd till Friherre och 1815 till Greve. Under kronprins Karl XIV Johans fälttåg mot Napoleon utmärkte sig Sandels då han bl. a. var med vid belägringen av Maastricht 1814. Dessförinnan hade han varit med om slagen vid Grossbeeren, Dennewitz och stormningen av Leipzig - som blev början till slutet för Napoleon. Han var även med vid det korta kriget mot Norge 1814. Tydligen hade han den nyblivne kungens förtroende 1818 då han blir utsedd till högste chef över Norge. En tjänst som han innehade till 1827 då han tydligen kom ihop sig med Karl Johan, såvitt jag förstått så rörde det sig om norrmännens 17 maj firande som Karl Johan inte tålde och ville kväsa, något som Johan Sandels inte var alltför villig att göra? Av Norges fyra ståthållare anses han ha gjort den största insatsen, han var också starkt avhållen av norrmännen. 1824 blev han också utnämd till Fältmarskalk - sveriges sista!  
 
I strid så utmärktes Johan Sandels av ett orubbligt lugn - precis som Karl Johan! - och var en effektiv administratör. han var också känd för att vara mycket gästfri och var omtyckt av soldaterna han förde befälet över.
 
Hans dotter: Augusta Sandels, gifte sig Furstligt. 1875 gifter hon sig med Fursten Philip Botho. Furste zu Eulenburg und Hertefeldt. Kanske du Carl kan säga med om denna Furstesläkt? Vart låg/ligger deras slott? Det finns alltså ättlingar kvar av dem än idag? Känner du flera ättlingar från andra linjer Sandel/Sandels? Vilka fler släkter finns inom denna sfär?
 
Källa: Internet. Svensk Upplslagsbok, utg. 1952.
 
Ps. Bara en vild gissning...tänk om det var denne Greve och nyutnämde riksståthållare som presenterade familjen Bellander, med bl. a. Olof och Christina, för Karl Johan!? Varför inte? Sandels var ju nära släkt med dem. (För vidare information ang. detta, se linjen: Hemlig son till Karl XIV Johan under Ordet är fritt).
 
Ja världen är bra liten ändå!
 
Hälsningar från strebern Ulf Sawert.