NULL Skriv ut sidan - Sack, von

Anbytarforum

Titel: Sack, von
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-04-05, 21:50
Tack Bo, det var en lång, tankeväckande lektion. Jag och flera andra amatörer saknar den yrkeskunnighet som du och en del andra besitter. Av de skälet vore jag för min del mycket tacksam om du - när min s.k. forskning har kommit på pränt - kunde läsa igenom densamma, korrigera och kritisera. Att det hela dröjer bero på att källor och litteratur f.n. inventeras så långt möjligt. Därefter kommer jag att, med en amatörs tafflighet, försöka förmedla just en kontrollerbar skildring av sammanhang, händelseutveckling och det enskilda på ett levande sätt. Allt kan säkert bli pannkaka. Men den risken får man ta. Det viktiga är att man har roligt under resans gång!
 
Anbytarforum är ett oerhört bra bollplank. Vi som inte är så välutbildade har här en god möjlighet att snylta, få hjälp och stöd av dem som är yrkesmässigt bättre rustade.
 
Så till slut en fråga. Det domboksprotokoll som handlar om Anders Anderssons kopparsmuggling är som sagt inte renskrivet. Det är nödvändigt för att förstå hela sammanhanget. Men en sak har jag förstått och det är att borgmästare Lindebohm otvungen uppå sig tagit att defensera denne Anders Andersson. Således hade inte endast landshövdingen utan också stadens borgmästare ställt upp till den unge köpmannens försvar. Sett i ett politiskt sammanhang ter sig detta lite märkligt. Man kan inte reducera alla personförbindelser till den privata nivån skriver du - men jag tycker faktiskt att det lutar åt det hållet i detta specifika fall. Förlåt min okunnighet, men vem företrädde stadens tullare och tullgeneralen över stora sjötullen -  kronan eller staden?