NULL Skriv ut sidan - Sack, von

Anbytarforum

Titel: Sack, von
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2006-04-05, 13:46
Hej Niclas!
 
Emerentia Olofsdotters moders börd är ingalunda min id?. Historien bakom detta finns, som du själv sagt, redan presenterad i ett flertal sekundära källor. Jag menar nu bara att det kanske långsökta sambandet med Lucretia Magnusdotter i detta fall, trots allt mer talar för att den anteckning som finns i Horns kyrkobok kan vara korrekt än motsatsen. Inget annat!
 
Nej, jag hade ingen aning om denne Lucretias förhållanden - du får tro mig eller ej. Jag hade ej heller någon aning von Sacks umgängeskrets och familj. Jag har inte heller tillgång till Elgenstierna och väljer dessutom helst att så långt möjligt själv finna stoff i primära källor.  
 
Nu till din fråga:
 
Jag har tidigare trott att det var Per Hammarskiöld som då var hövding i länet. Det visade sig vara fel. Jag blev faktiskt besviken att detta inte stämde. Per Hammarskiöld var en stor tillskyndare till att Nils O. Loftander skulle bli kyrkoherde i Misterhult. Släkten Hammarskiöld var dessutom befryndad med Zelow som, tydligen felaktigt, sagts ha anor som pekade mot Erik XIV....etc....etc.. Dessutom hade en av Nils Loftander döttrar döpts till just Lucretia.
Nu visade det sig istället att Carl Filip von Sack var lierad med den dåtida kungafamiljen. En slump av flera som fått kanske fått dig att tro att jag medvetet söker upp frillobarn! Det är nog snarast tvärt om. Därför blir jag varje gång förvånad över att pilarna så att säga så ofta riktas mot ett håll.  
 
Gynnande är kanske fel ord. Mina intryck bygger på upplysningar hämtade ur domböcker. Det är kanske bättre att säga: Det förefaller som om Anders Andersson har haft ett gott stöd den person som var landshövding i Kalmar län 1657-58.
 
Här kommer de citat varpå jag bygger min tanke (inte mitt påstående) om att landshövdingen var en hjälpare år Anders Andersson. Det handlar således dock om gåvor eller något annat konkret. Du kommer säkert att finna anledning till att säga emot mig, men det tar jag gärna!  
 
1. Anders Andersson hade fått landshövdingens (troligen då Carl Filip von Sack) tillstånd att föra in tjära till Västervik. Tullaren i Västervik nekade trots detta att acceptera detta och sade att han måste invänta tullgeneralens över Stora Sjötullens medgivande först.
 
2. Anders Andersson anklagades för att ha smugglat in koppar till Västervik. Anders fick, såsom jag har uppfattat det,  landshövdingens stöd för att klara sig ur detta dilemma. Jag har inte renskrivit hela texten ännu.
 
Det stoff som jag nu har samlat in om prostfamiljen i Lofta är tämligen rikt. Jag har försiktigt börjat formulera en artikel som bygger på detta. En svårighet blir att välja ett språk som inte missförstås. Vid sidan av en ren faktaredovisning kommer jag att framföra en del egna tankar om familjens anor. Detta blir, har jag förstått, ett svårt språkligt problem. Eftersom det sannolikt aldrig lär gå att bevisa att t.ex. Margareta Eriksdotter var frillobarn, så är det helt nödvändigt att om och om igen peka på andra möjligheter, det inser jag.
 
Vänlig hälsning
Göran
 
PS
Finns det någon som vet vem befalnningsmannen Germund Börjesson var? Han var verksam kring 1655 och bosatt i Västervikstrakten.