NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-01
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2003-02-16, 21:01
Stefan, det är väl sannolikt att Samuel Johansson var far till Johan Samuelsson.
 
Niklas Rosenbalck nämner i ett inläg den 9 oktober 2001 att Katarina (=Kajsa/Karin) Sabelskiöld f. 1674 avvittrade barn eller styvbarn 17 december 1700 (enligt Konga dombok d 21 mars 1701) eftersom hon ämnade ingå nytt äktenskap. Hon ingick år 1701 giftermål  med löjtnanten Magnus Mollerus  som levde fortfarande den 25 september 1715 då han nämns såsom fadder i Ljuder k:a. När hon blev änka gifte hon om sig med Swen Wisenius - forfarande enligt Niclas.
 
Swen Wisenius vet jag en hel del om. Däremot mycket lite om Katarian Sabelskiöld. Följande notis hämtad ur Älmeboda inflyttningslängd är högintressant mot bakgrund av vad Niclas Rosenblack framfört. Jag citerar direkt ur längden: JON ANDERSSON ifrån Gåsamåla och Algudtsboda socken ankom med sin hustru och son Musicanten SWEN WISENIUS sampt sonehustrun madam CATHARINA SABBELSCHIÖLD upgifvandes attest af den 10 April A 1715 om sitt Ährebahra wackra lefwerne och blifwandes så hemma uti Arpemåla.
 
Frågan är hur  notisen ovan ska tolkas. Avser attesten som åberopas endast Jon Andersson med fru eller samtliga angivna personer? I det förstnämda fallet innebär det att två olika Catarina Sabelskiöäld förekommer. Det är inte troligt.  Men man kan undra. Den 9 juni 1717 döptes i Vissefjärda Swen Wisenius dotter Anna Catharina. Makarna bör då ha varit gifta senast i september 1716. Jag tror mig ha sett en flyttningsnotis i ngån församling som visade att Swen Wisenius avflyttade till Skåne. Men kan inte återfinna den.  
 
Tacksam för synpunkter.
 
Vänlig hälsning
Göran