NULL Skriv ut sidan - Ruuth

Anbytarforum

Titel: Ruuth
Skrivet av: Hans Petter Engh skrivet 2013-02-17, 00:18
Niclas: Jag delar ditt syn at bilder uten annen substans inte bidrar til några svar. Erik Ruuth var ingen militær i 1787 da han var statssecreterare i handels- och Financexpeditionen i Stockholm från 1786. Det å tro at en kan finne(hitta) en legarsmålsdom dersom Erik Ruuth var min anmors far er som å tro på juletomten. Ifölge Landsarkivet i Lund så har de ikke hittat legarsmålsom for adel i sine arkiver. I Karlshamn har jag gjort en undersökning från 1787-1790 hvor 28 kvinnor betalte saksöre til kyrkan i Karlshamn för sitt legarsmål. 5 kvinnor av nevnte 28 ble ikke domfelte hvorav min anmor er en av disse. De 5 kvinnorna var anstellda hos innflytelserika personer(Kjöpmenn) och min anmor hos öfverinspectören Pehr Borg for Kronobrenneriet i Karlshamn. Hennes bostad från 1779 da hon avsluttet sin tjänst hos öfversten och Riddaren Hans Ehrenstråle på herrgården Hallsnes i Ramkvilla fs. i Småland och til hon var til nattverd den 16.9.1787 i Karlshamn sammen med öfverbrennerimäster Johan Scheffer och hans hustru och svärmor er ikke kjent.
Jag minner om at Kronobrenneriet i Karlshamn var Erik Ruuths personlige verk.