NULL Skriv ut sidan - Ruuth

Anbytarforum

Titel: Ruuth
Skrivet av: Hans Petter Engh skrivet 2009-10-10, 00:35
Etter mine forløpige undersøkelser omkring oäkta fødda barn med en adelig far, så er det svært vanskelig å hitta(finne) god nok dokumentasjon.
I släkten Ruuth har jag, som skrivit hittatt et testamente hvor greven Eric Vilhelm Ruuth, fødd i 1799, bekreftet at han var far til fostersonen Gustaf Ericsson, som ble fødd oäkta och med foreldre okänt i Lunds Stadsfs. den 27.6.1840.
Jag har ochså kommet over en tilsvarende sak der amiralen Carl Tersmeden omtaler en adelig person, som barnfar til sin hushållerskas barn.(Memoarer ifrån Carlscrona) Begge født i Stockholm.
 
Greven Eric Vilhelm Ruuth avsluttet sin tjänst i Carlscrona Amiralitetsfs. och flyttade til hans fars, greven Gustaf Eric Ruuth, fødd i 1769. egendom Ruuthsbo i Bjäresjø fs. i Malmøhus län i 1837.
Samme år flyttade Franz Rudolf Ericsson, fødd oäkta i Carlscrona Amiralitetsfs. den  20.10.1827, som fosterson til Eric Vilhelm Ruuth på Ruuthsbo.
Gustaf Ericsson arvet sin far, men Franz Rudolf arvet ingen ting.
Franz Rudolf, som voksen kun brukte navnet Rudolf var i flere år gårdsforvalter och inspectör på Ruuthsbo even etter grev Eric Vilhelms død.
Han var således akseptert av ny eier, greven Gustaf Edvard Ruuth, som flyttet til Ruuthsbo etter sin brors død.
 
For meg er det trolig at Franz Rudolf, var sonen til Gustaf Eric Ruuth, fødd i 1769, som bodde i Karlscrona Amiralitetsfs. som enkling i 1827.
Jeg har imidlertid ikke vært så heldig å finne en dokumentasjon på farskapet, men saken taler for seg selv.
 
Når det gjelder min anmoder, Maria Charlotte, som ble fødd oäkta i Karlshamn den 28.5.1788
så har jeg ikke hittil funnet en god nok dokumentasjon til å bekrefte farskapet.
Fra Maria ble enke i 1849 ble hun boende hos sin datter och sverson frem til 1856.
Min oldefar, Anders Otto, som ble født i 1842 fortalte til sine barn at Maria hadde fortalt at hon var dotter til grev Piper.
Min oldefar ble utdannet skreddare och skomakare innan 1864 och sen sågmästare och honoms far var skollærare i Skee fs. i Bohuslän.  
Det virker tvilsomt(Tveksamt) at skollæraren ville ha tiltro til sin svärmor dersom historien ikke hadde en sanning och det er derfor jag har arbetat vidare med saken.
 
Det er en slående likhet imellan min oldefar Anders Otto och greven Eric Ruuth i inscannede foto och portretter och isåfall må likheten bero på en stor porsjon flaks eller at det er et reelt familiebånd imellan.
Historien som har blitt fortalt knytter personene til både Karlshamn, Hellaryds och Årydsfs..
 
Det gjenstår å grave och gjennomføre en del undersøkelser i arkiver, hvor greven Ericc Ruuth har hatt tilknytting til i Stockholm i tiden 1787-1790, i håp om å kunne finne et bevis i saken.