NULL Skriv ut sidan - Ruuth

Anbytarforum

Titel: Ruuth
Skrivet av: Hans Petter Engh skrivet 2009-08-30, 12:29
I mitt sökande i släkten Ruuth, har jag hittat(gjennomfört)interessante funn omkring grefven Eric Vilhelm Ruuth, född 21.9.1799.
Han avsluttet sin militäre karriäre i Karlscrona Amiralitetsfs. i 1837 och flyttade til fideikomisset Ruuthsbo i Bjäresjöfs. i Malmöhus län, som var egat(eiet) av hans far greven Gustaf Eric Ruuth, född 16.8.1769.
 
I mantallslängderna ifrån 1840 och sän fremkommer fostersonene Frans Rudolf Ericsson, född den 20.10.1827 i Karlscrona Amiralitetsfs. och Gustaf Ericsson, fødd 21.6.1840 i Lunds stadsfs..
Frans Rudulf flyttade til Ruuthsbo ca. 12 år gammel i 1839 och Gustaf redan etter sin födelse.
 
Båda(begge) fostersonene ble född, som oäkta barn och ingen foreldre var antecknad vid Gustaf sin dop i 1840 och kun mor til Frans Rudolf i 1827.
 
Eric Vilhelm Ruuth undertecknade et tästamente, som han skrev och undertecknade den 4. Maj i 1852 på Stora Herrestad.
 
I testamentet fremkommer at mina öfriga qvarlåtenskap skal min aflidna hushållerska Carin Hagström med mig sammanaflade son Gustaf Ericson, född i Lund den tjugosjuonde Juni  år ettusen åttehundrogfyrtio arfve.
 
Frans Rudolf Ericsson ble ikke medtagit i testamentet och det er tvilsomt at han var Eric Vilhelms son.
Gustaf Eric Ruuth, far til Erik Vilhelm Ruuth hadde en stor innflytelse omkring Ruuthsbo fideikomiss som egare frem til død i mars 1841 slik at han kan ha påverkat sin son til å ta til sig Frans Rudolf som en fosterson.
 
Gustaf Erik Ruuth var enkling i 1826-1827 och hadde bostad i Karlscrona och Karlshamn på samma tid. Gustaf Erik kan i teorien ha varit(vært) far til Frans Rudolf och min ana Maria Charlotta, som ble fødd oekta i Karlshamn i 1788
 
Frans Rudolf var gårdsförvaltare på Ruuthsbo både før och etter Erik Vilhelms død och ble ochså knyttet til Erik Vilhelms syskon i sin tid som förvaltarte.
 
Om en tid vil jag kolla bouppteckningen etter greven Gustaf Eric Ruuth, född i 1769 for å finne arvingenes navn.