NULL Skriv ut sidan - Ruuth

Anbytarforum

Titel: Ruuth
Skrivet av: Hans Petter Engh skrivet 2009-08-30, 11:53
I mitt sökende i släkten Ruuth har jag hittat(funnet) at sonsonen til Eric Ruuth, Eric Wilhelm Ruuth, födt i 1799, fikk en oäkta son med sin hushållerska Karin Hagström, da han var boende på Ruuthsbo(Gundralöv) i Bjäresjö fs. i Malmöhus län.
Sonen, Gustaf, som fikk navnet Gustaf Ericsson ble född oäkta i Lunds Stadsförsamling den 21.6.1840. Ingen foräldre var antecknad vid dopen.
Sonen Gustaf fremkommer, som fosterson i mantallslängdene och i testamente, som Eric Vilhelm Ruuth skrev den 4. maj i 1852 bekrefter at han var hans reeele son på fölgende sätt:
 
Min övrige qvarlåtenskap tilfaller aflidna hushållerskan Carin Hagströms med mig sammanaflade son Gustaf Ericson, född i Lund den sjugondesjuende juni år ettusen åttahundfrafyrtio.
 
Stora Herrestad den 4 Maj 1852.
 
Samtidig bodde en annan fosterson, Frans Rudolf Ericsson, fødd i 1827.
Han ble född oäkta i Karlscrona Amiralitetsfs.
Min teori och tro er at Gustaf Eric Ruuth, född i 1769 var hans potensielle far. Gustaf Eric Ruuth bodde i 1827 i området Karlscrona/Karlshamn och var enkling(enkemann).
Frans Rudolf var i flere år gårdsforvaltare på Ruuthsbo ochså etter Eric Vilhelms Ruuths død, under navnet Rudolf Ericsson.
 
Rudolf(Frans Rudolf) Ericsson ble ikke medtagit i testamentet til Eric Vilhelm Ruuth och det bevitner at Rudolf ikke var hans son, själv om han ble fosterson på Ruuthsbo ifrån 12 års alder i 1839.
 
För mig er Gustaf Eric Ruuth, född i 1769 en interessant person och en potensiell far til min ana Maria Charlotta, som ble född oäkta i Karlshamn i 1788 och Frans Rudolf Ericsson, född oäkta i Karlscrona Amiralitet i 1827.