NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2007
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2007-01-10, 18:10
Har några nya uppgifter framkommit till vem Britta Rutencrantz (levde 1674) egentligen är dotter till?  
Hon var gift 1: o. m. Per/Peder Kåse (närvarade vid riksdagen 1627; löjtnant vid Jönköpings regemente 1630, död före 1633), 2: o. 1633 3/2 på Sjöared (Tofteryd sn, Jönk.l.) m. Anders Stråle [af Sjöared] (död 1649, bgr i Åsbo kyrka (Ög.l.) - skrev sig till Näs (sedan Strålsnäs), Åsbo sn (Ög.). Med sista maken hade Britta barn födda 1633-1649. Då hennes i Elgenstierna påstådde fader hertig Gustaf av Sachsen-Engern-Westfalen avled redan 1597 och Britta i så fall måste vara född senast 1598 är det svårt att tro att hon skulle kunna fött barn så sent som 1649 (vid en ålder av minst 52 år - gamla mödrar har iof titt som tätt funnits, men betänk att Britta i så fall skulle haft hela den täta barnaskaran i 40-årsåldern, detta är orimligt). Annorlunda är det i Släkt och Hävd av Beerståhl (SoH 1990:3-4 s 129ff) som pekar på en i övrigt inte speciellt känd Gustaf Gustafsson som skulle dött ung, vilken skulle vara son till hertig Gustaf (död 1597). Den i mina ögon i andra sammanhang mycket kunnige Gillingstam har i en artikel i SoH 1994, s.100ff köpt Beerståhls påstående lite lättvindigt då han rättar felaktigheter i Christopher von Warnstedts artikel Hertig Gustaf av Sachsen-Lauenburg och den svenska ätten Rutenkrantz i SoH 1993:2 (s 340-354). Den Gustaf Gustafsson som uppträder på sätesgården Hässle i Fittja sn, Uppland 1610 har av Beerståhl (a.a. s 131) antagits ha varit far till Britta Rutencrantz (gift 1633 .m. Anders Stråle). Detta enbart utifrån påståendet att Brittas far ska ha hetat Gustaf då hon kallas Gustafsdotter av Elgenstierna (vilket kan vara en skapelse av honom då han trodde att hon var dotter till hertig Gustaf, och ingen annan vilket,man bör ha i åtankarna!). Denne Gustaf Gustafsson anges av von Warnstedt (a.a. s 344)åren 1609-1610 ha varit page hos Karl IX och kallas då Rutenkrantz vilket skulle verifiera hans existens och ättetillhörighet (såsom källa anger von Warnstedt RKB på riksarkivet - denna källa skulle för en oinsatt vara intressant att få veta mer om). Sätesgården Hässle i Fittja sn som Gustaf Gustafsson skrev sig till hade tidigare tillhört hertig Gustafs mor, prinsessan Sofia (1547-1611) - dvs GG:s farmor. Ett begravningsvapen som funnits i Fittja kyrka tillskrivs denne Gustaf Gustafsson (von Warnstedt a.a. s 345). Gillingstam nämner (a.a. s 101) även att två gårdar i Fittja by som warit Gustaf Gustafssons modher af furstinnan på Eklesundh en tijdh longh förlänte, indrogs till kronan den 27 augusti 1613 enligt Riksregistraturet juli-december, p 333 (Gillingstam skriver också: jfr avkortningslängden i Upplands handlingar 1610:14:1). Av detta torde det vara klart att en Gustaf Gustafsson son till hertig Gustaf av Sachsen-Engern-Westfalen (död 1597 11/11) existerat.  Vem var då denna kvinna (Gustaf Gustafssons mor) som hade gårdarna i Fittja i förläning?  Nämns hon vid namn i primärkällorna?
Jag går inte här närmare in på spekulationerna om vem modern var (detta framgår delvis olika i de tre bidragen i Släkt och Hävd, se a.a. ovan).
 
 
[color=0000ff]Min fråga är nu vilka källbelägg som finns att Britta Rutencrantz far hette Gustaf?[/color]  
 
Om nu hertig Gustafs son Gustaf Gustafsson till Hässle, Fittja sn skulle vara hennes far, när är denne då vuxen att ingå äktenskap och få en dotter? Han var ju page 1610 vilket motsvarar väl en yngre tonårings ålder (rätta mig om jag har fel i detta antagande). Han bör ju vara född senast 1598 eftersom fadern avled 1597, och kanske postum eftersom han bar samma namn som sin far hertigen. Finns det några mer källbelägg för Gustaf Gustafsson som kan ge en hum om hans leverne och ålder?
 
[color=119911]När är Britta Rutencrantz född? Finns det en rimlighet att hon verkligen är dotter till Gustaf Gustafsson till Hässle om hon var ca 20 år vid sin andra vigsel 1633, och då född ca 1613. Gustaf Gustafsson kallas ju page 1610 och måste 1613 ha varit iaf minst 16 år. För mig tycks det vara väldigt tajt med kronologin och antaganden blir ju helt tagna ur luften via de spekulationer som Beerståhl o Gillingstam ställer sig bakom om att Gustaf skulle varit 20 år då han blev far till en dotter som i sin tur vid 20 år ingår äktenskap. 20 år var ju ingen vanlig ålder för en man att bilda familj och skaffa barn under denna tid. För mig känns det som om forskningen behöver mer att utgå ifrån än nämnda spekulationsteorier.[/color]  
 
[color=aa00aa]Finns Britta Rutencrantz med i några 1600-tals genalogier; i Elias Palmskiölds samling i Uppsala universitetsbibliotek?[/color]