NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2007
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2005-04-16, 01:35
Vad von Warnstedt stödjer sig på vet jag inte, men han har fel beträffande Sofia Rutencrantz. I hennes vigselnotis uppges Småland som födelseort samt namnen på hennes föräldrar, d.v.s. Gustaf R. och Vendela Leijonram.
 
I vigselnotisen (Oviken EI:1) för Carl Grip är brudens namn explicit Anna Carlsdotter, samtidigt som fadern anges vara Carl Rutenkrantz. I ett inlägg i det lokala släktforskarbladet (Jämtland) 1995 hävdade jag att det tydde på att hon troligen var född utom äktenskap. Anna uppges också enligt nämnda källa vara född i Hovermo. Sannolikt är hon resultatet av en förbindelse som Carl R. hade med en Brita Persdotter. På Ovikens höstting 1668 tillstår han lägersmålet med Brita och det upplyses även att deras sammanavlade barn föddes 14 dagar efter midsommar samma år. Hovermo i Myssjö socken hörde judiciellt till Ovikens tingslag.
 
I Dorotea Rutencrantz' (död 1706) äktenskap med Anders Wulf föddes flera barn. De som är noterade i födelseboken är följande: Carl f.1698, Regina Magdalena f.1700, Regina f.1702 och Gustaf f.1703 (Rödön C:1). Att en relation med Carl R. och Regina Drummond fanns är ju uppenbart, men att de skulle ha varit föräldrar till Dorotea är osannolikt. Även om det är teoretiskt möjligt, tycker jag kronologin blir lite snäv med barnbarn till det sistnämnda paret redan 1698. Avgörande är dock att både Carl och Regina uppträder som dopvittnen till Wulfs barn. Det vore för mig unikt om morföräldrar skulle ha varit faddrar till sina egna barnbarn.
 
Av kronologiska skäl kan Christina Rutencrantz inte ha varit dotter till Regina Drummond. Christinas dotter Vendela Wircks äldste son Valentin föddes redan 1711 (Hallen C:1).