NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2007
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2005-04-15, 19:29
Karl Göran Eriksson,
Tack för uppgiften ovan!
Skulle kunna tänka mig att både CvW och EÄ blandat ihop de olika namnen och i CvW:s fall också syskonskarorna. Möjligen p g a var han funnit belägg för de olika personerna.
 
Av ovanstående domboksutdrag framgår - vad jag föstår - att Margareta, Sofia och Vendela var syskon. De bör alltså ha varit barn till Gustaf Rutencrantz och Vendela Leijonram. Det senare visas också av att de benämner Jonas Gustaf Silfwerbrand deras Cousins man.  Jonas Gustaf Silfwerbrand var enl EÄ gift med Christina Årrhane, dotter av fänriken Anders Årrhane och Agneta Lejonram.
 
CvW anger Margareta och Vendela sytrar och döttrar till Gustaf Rutencrantz och Vendela Leijonram. Han anger dessutom att dessa hade två systrar NN som levde 1704.
Han anger vidare att brodern Carl Rutencrantz och NN hade döttrarna Sophia - g m Nils Gyllensparre och en Anna (g i Oviken 1693 med Carl Nilsson Grip, kapten vid Jämtlands dragonregemente), samt tre döttrar troligen med (gift i Sthlm 1680) Regina Drummond d c:a 1717, vid namn Christina (g m Valentin von Wirck, kapten vid Jämtlands dragonregemente), Dorothea (g m Anders Göransson Wulf, kvartermästare vid Jämtlands dragonregemente) samt Margareta som levde ogift 1703 i Jämtland.
 
En tanke jag får är att det skall bli intressant att se om och hur dessa medtagets i rättelserna till EÄ i det någon gång kommande komplementbandet. Om man där gått efter CvW kan det ha blivit rätt många fel - stora i jämförelse med att CvW skriver att Wendela Leyonram d i Småland 1677 i mars och jag ovan visat hennes förekomst i Kalmar domkyrkas kyräk ...
 
Vänligen,
Olle