NULL Skriv ut sidan - Rudebeck / Rudbeck (Rudbeckius)

Anbytarforum

Titel: Rudebeck / Rudbeck (Rudbeckius)
Skrivet av: Johan Lembke skrivet 2004-02-25, 00:53
Hej,
 
Jag har just läst H. Scheffers bok om Johannes Rudbeckius från 1914. På sidan 4 skriver han att Johan Pedersson [Rudbeck] var den förste svenske Rudbeck och att han flyttade in till Sverige under andra hälften av 1500-talet. Johannes skall ha fötts 1581-04-03, så inflyttningen måste ju ha skett innan dess. Det verkar som om Johan Pedersson flyttar in från Danmark, även om författaren inte skriver detta i klarspråk.  
 
Vidare skriver Scheffer att den äldste kände stamfadern är riddaren Oxe Owessen, som i mitten av 1300-talet hade något slags koppling till ett område i Holstein som hette Rud- eller Rudebeck. Scheffer skriver att sonen Peder Oxesson, rådsherre och hovmästare hos Erik av Pommern upptog Rudbeck som släktnamn. Till sist skriver han att Johan Pedersson är stamfaderns ättling i sjätte led.
 
Jag undrar om någon har information om Johannes Rudbeckius anor. Scheffer kommer in på medeltid och har så vitt jag kan se inga primärkällor för sina uppgifter för uppgifterna om Johannes anor. Det brukar ju ofta bli kontroversiellt när men kommer in på medeltisgenealogi. Har någon information om en eventuell koppling till Owessen med källangivelser samt kanek något litteraturtips för fortsatt läsning? Tack!