NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 november, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 november, 2010
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-11-29, 18:38
Hej Pontus!
 
Som Bo Persson skriver ovan 15 september 2006 verkar Gustaf Fredrik ha förnekat faderskapet till Cajsa Gustafsdotter (född 1796 1/9 i Böckenberg, Halltorp), och hela notisen i födelseboken där lyder:
 
Enckan Anna Stina Bergs Dotter Caisa i Böcken-
berg. Faddrar voro: Sven Svensson ibid. Dräng Lars
Germundsson ibid. Hustrun Caisa Ebbes dotter ibid.
Pigan Kjerstin Germunds dotter ibidem.
Barne-Fadren sades vara Gustaf Fredrich Ro-
senstråle
; men Han frikallades vid Tinget.
 
Gustaf Fredrik och Anna Christina gifter sig för övrigt många år senare (1814 18/6 i Halltorp), och om nu Cajsa hade varit dotter till Gustaf Fredrik (och han senare ångrat sig, och accepterat henne som sin dotter) hade hon då blivit legitimerad och skulle stått med i hans bouppteckning. Tyvärr finner jag ingen bouppteckning efter honom i Södra Möre häradsrätts arkiv, så den gissningen kunde jag inte bekräfta.
 
Som Christina Skagerborg skriver 15 september 2006, har även jag haft problem med att bekräfta att Olof Spiras hustru Cajsa Gustafsdotter är identisk med Gustaf F. Rosenstråles förmenta oäkta dotter. Hon får mycket riktigt tillsammans med båtsmannen Olof Spira sonen Peter (född 1825 15/4 i Hundshyltan, Karlslunda socken, men skriven i Arby kyrkobok), och dör själv där av lungsot 1825 17/11.
 
Jag tänkte att kanske bouppteckningen efter Cajsa Gustafsdotter fanns bevarad, och det fanns den tack och lov (i Södra Möre häradsrätts arkiv, volym FII:39, s. 519). Den är skriven på ganska naiv svenska, och ingressen lyder såhär:
 
År 1826 Dän 3ie febrari blef efter Begäran
Laga bouptikning för Rätad efter Båtsman
Olofs Spiras afl: hustru Caisa Gustafs
Dotter
i hunshyltan Som med Döden afledet
Där 17de nowämbr 1825 och Såsom arftagare
efter Sig lämnat änkomannen Olof Spira samt
Däm i millan under äktenskapet aflade 2ne
Söner Gustaf nogot öfwer 3 år och Petter 8 månader
gamal til däs för myndare instälde sig hemans
ägaren Nils Pärson i hunshyltan för at  
de omyndigas Rätt bewaka....
 
Som synes finns det ingen eventuell släkting från Rosenstråle-familjen i Halltorp som närvarar som förmyndare åt de omyndiga barnen, men... under boets skulder återfinns en skuld på 47 riksdaler til Rosenstrålens Enka wid Bökenbärg (!), som väl bör antyda att det rör sig om samma Cajsa Gustafsdotter.
 
Mvh, Markus