NULL Skriv ut sidan - Påhlman

Anbytarforum

Titel: Påhlman
Skrivet av: Per Edvin Jonsson skrivet 2009-10-13, 21:50
Jag har kommit tiil karl den X11  
Min fråga är om ham då hade några krigsfån gar med sig hem.
Enlig uppgift så har han vist haft några?
 
Under de sista årens av tsarens liv utarbetade hans kabinettssekreterare Aleksej Makarov en historia över det stora nordiska kriget . Makarov fick inte bara tillgång till arkivhandlingar utan tog också in vittnesmål från deltagare. Vi vet t.ex. att major Grigorij Ergolskij, som varit med vid Fraustadt, i slutet av 1720 inlämnade en redogörelse för sina upplevelser. I Makarovs arbete har mycket ändrats. De båda arméerna har blivit ungefär jämnstarka och skulden för nederlaget läggs nu på fransmännen. Rehnskiöld visste, heter det, att det i den sachsiska kåren ingick tvångsrekryterade franska krigsfångar som ogärna ville slåss mot svenskarna. Det svenska anfallet riktades därför mot dem och de underlät mycket riktigt att försvara sig. Som fransmännen dessutom förfogade över 12 kanoner blev följderna mycket allvarliga. Ryssarna sköt ett par salvor för tidigt och utsattes därefter för en våldsam beskjutning från kanoner och handeldvapen. Detta ledde till oreda i leden och när svenskarna sedan angrep och drev bort det sachsiska kavalleriet blev paniken bland infanteriet allmän. 4 000 sachsare stupade och 2 000 tillfångatogs och av ryssarna överlevde bara 1 600, vilka lyckades ta sig bort från slagfältet. De fångna ryssarna behandlades grymt, i enlighet med Karl XII:s order att inte skona någon.
Har i min släkt hittat en persom med namnet Pollman som ska ha varit krigsfånge
[color=0077aa]Min fråga är hade Karl XII kriksfångar med hem[/color].
Önskar veta så mycket som möjligt.
Peredvin.