NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 juni, 2014
Skrivet av: Viktor Alin skrivet 2014-01-02, 11:47
Hej
 
Har ni gjort några nya Pistol-framsteg över helgerna? Jag tog upp Bengts spår igår angående Gustaf Pistol.
 
det tidigaste jag har kunnat återfinna honom är här:
 
A0053710_00312 (SVAR)
 
Han rider då för Målilla. Notera att det verkar ligga under Södra Vedbo och vad jag tycker står Marbäck (jag kan ej zooma i SVAR på min dator så jag har lite svårt att läsa). I rullan för 1660 som Bengt hittade ligger det ju under Aspelands härad.
 
Raden under ärdet även en Pistol som agerar rusthållare dessutom.
 
Jag har dock ej kunnat hitta Gustaf Pistol innan 1659 i någon rulla. Johan Pålman som var hans ryttmästare blev ryttmästare just 1659 och genom att kolla vilka personer som var kornett och löjtnant i detta kompani så har jag försökt spåra detta kompani tidigare år, men ej lyckats. Sattes det upp nytt?
 
Det ska ju även vara vid denna tid som han ska ha blivit fången vid Halden i Norge enligt hans egen utsago. Jag har dock ej kunnat hitta något mer om detta.
 
Johan Påhlman blev förövrigt reformerad 1661.  Gustaf Pistol återfinns detta år här: Bildid: A0053748_00050 samt Bildid: A0053748_00097. Där finns en notering om honom, men då jag ej kan zooma kan jag ej se vad det står. Efter detta har jag dock ej hittat honom vid översiktlig koll i o m att Påhlman reformerades.
 
Jag har även kollat visst material för änkedrottningens regemente, men utan framgång.