NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 november, 2013
Skrivet av: Viktor Alin skrivet 2013-11-17, 13:46
Hej
 
Tack för inläggen!
 
Nedan är ett försök till avskrift av inledningen på Stenbocks brev. (Säg gärna till om jag misstolkat ngt i avskriften, det var även ngt ord jag ej var säker på som framgår)
 
”Emädan Rÿttmästaren Jacob Jacobsson för någre åhr sedan hafwa fattat i sinnet begÿnna et Christeligit Echtenskap medh Jöran Trullsons Kåses dotter, och för än det oppå alle sÿder hafwa rätt kunnadt resolveras, hafwa be:te Rÿttmästare mot [????] alla medel Jungfruens godz at frällsa effter han ingen adelsman wahr..”
 
1) Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt vilka slutsatser jag ska dra från detta stycke. Pistol har uppenbarligen bestämt sig för ett par år sedan att gifta sig. Med enbart detta brevf som grund så låter det ju inte som att det är helt klart att han har gift sig i september 1636 då brevet är författat utan att det är under diskussion, eller tolkar jag det fel? (Elgenstierna säger ju dock att han gifte sig 1635 så han ska alltså ha gift sig redan)
 
2)Jag tycker att Brahes brev ger tydligare indikation på att giftermålet var planerat flera år inan det skedde, eller läser ni in något som jag missar i Stenbocks brev?
 
3)Hur ska man tolka passagen ” , och för än det oppå alle sÿder hafwa rätt kunnadt resolveras, hafwa be:te Rÿttmästare mot [????] alla medel Jungfruens godz at frällsa effter han ingen adelsman wahr..” ?
 
Tack på förhand
 
(Jag har förövrigt precis gått igenom Målillas kyrkliga räkenskaper 1656-1666 i jakt efter Gustaf Pistol, men ej hittat något (givet att han red för Målilla))