NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 november, 2013
Skrivet av: Viktor Alin skrivet 2013-11-06, 20:24
Nils (eller andra manade),
 
Du har ju lyckats hitta Ölands-Jacob i sina tidiga år (givet att vi antar att det är han som finns i Östra Göingetrakten. Tornerefelt samt inblandingen i dråpet/mordet är ju som sagt möjliga orsaker till både att han hamnat där och att han inte riktigt vill kännas vid det senare)
 
Har du lyckats skapa dig någon bild avseende kronologin för Ölands-Jacob, dvs hur han flyttar runt och var han befinner sig vid olika tidpunkter? Han verkar ju, om vi antar att det är Ölands-Jacob, ha varit i Östra Göinge trakten åtminstone 2-3 år. När kom han dit och var bodde han innan? Kan man gissa att han är i Bredestad sedan i slutet av 1680-talet?
 
Sedan dyker han ju upp några år när han gifter sig med Hillebrand, för att sedan vad jag vet försvinna i några år fram till att han gifter sig med Ekman, då han ska komma från Vrigstad tror jag, även om jag ej lyckats hitta honom där. Sedan är han borta några år igen vad jag kan se. (Jag vet  t ex ej var den dotter som ska vara född c. 1705 är född). I början på 1710-talet så finns familjen ett par år i Kopparp i Edshult, för att sedan försvinna i ngra år, för att sedan vara på Öland ca 1715-1720, för att sedan försvinna helt igen.
 
De uppgifter om att han ska ha bott vid Eksjö som nämnts i källor i inlägg ovan. Vad avser de för årtal? Jag tyckte ej det var helt solklart vid en hastig koll i dokumenten. Jag har sporadiskt ögnat igenom lite död och födelseböcker i ngra socknar omkring eksjö omkring 1739 utan att hitta ngt. (Det blir ju lite hitta nålen i höstacken)
 
Tack på förhand