NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 november, 2013
Skrivet av: Viktor Alin skrivet 2013-11-02, 19:00
Intressant att du hittade likvidationen och att den var så sent som 1739, 30 år efter hans död (är dock dåligt insatt i detta så det kanske inte är ovanligt)
 
Frågan är vem denna Maria Pistol var. Om jag kommer ihåg rätt hade han inga arvingar varför det uppstod en arvstvist efter honom, vilket väl var den domboksnotis jag hänvisade till ovan. (Det var dock ett tag sedan jag läste denna så viss reservation för detta)
 
Det är väl ej helt säkert att denna Maria Pistol skulle vara Maria Ekman, det är ju ej så vanligt att hustrun tar mannens namn, även om det förekommer. Det skulle ju även kunna vara Gustaf Jacobsson Pistols dotter Anna Maria, men som då skulle hoppat över sitt ena namn Anna, vilket ju heler kanske ej känns så troligt.  
 
Anna Maria och systerm Chatarina anges ju enligt Elgenstierna vara boende i Eksjö JUST 1739 Jag har letat efter dem där, men ej kunnat hitta dem.  
 
 
Ja det var jag som fundrade över Jacob Jacobsson Pistols ursprung, då de i likpredikan för hans ena dotter behandlade hennes moders släkt utförligt (med vissa skillnader mot Elgenstierna) men nojde sig med att kommentera Jacob Jacobsson Pistols karriär.
 
Jag har ej haft möjlighet att gå igenom de tidigare rullorna. Man kan väl kanske gissa att han bör ha börjat som ryttare kring 1615 eller någon gång under andra halvan av 1610-talet om han var korpral 1621 och ej hade ngn prominent bakgrund. Då bör han ju varit född ngn gång under 1590-talet rimligtvis.