NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 november, 2013
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2013-11-02, 17:03
Viktor,
Du frågar någonstans ovan om Jakob Jakobsson, adlad Pistols, bakgrund. Jag är ingen expert men har forskat en del på den här tiden. Skulle inte bli förvånad om Jakob Jakobsson kommer från allmogen, möjligen från en familj med någon nämndeman, länsman o s v Kanske hans far t o m var sköldeknekt - men det är bara spekulationer.  Vapnet - en väpnad arm med en pistol - skulle kunna vara en utveckling av den väpnade armen med värja som ingick i sköldeknektsvapnet. Det skulle dock precis lika gärna kunna vara ett typiskt talande vapen för en adlad militär vid denna tid.
 
Om man kikar i Elgenstierna på hans karriär - om den nu är rätt där? - anges:
 
Förare vid Smålands kavalleriregemente 1622. Korpral därst. 1624. Kornett 1629. Löjtnant 1630. Ryttmästare 1632 o s v.
Där anges också att han är adligt gift 1635 med en Kåse, angiven dotter av löjtnanten Göran Kåse, nr 139, och Margareta Bonde, nr 11.
Eftersom han anges ryttmästare redan 1632 ser jag inga konstigheter med detta; Han hade då nått en nivå i samhället som kunde ge tillträde till dessa kretsar.
Där anges också: Han skall redan innan han blev adlad hava fått konung Gustaf II Adolfs tillsägelse på sköld och hjälm. - en uppgift som väl finns ovan.
 
Har Du Viktor (eller Bengt) haft möjlighet att gå igenom tidiga rullor - t ex före 1622 och se vad det står?
 
Jag innehar en avskrift av hela Rot o Utskrl Småland 1621:331 som hålls 24 mars år 1621 i Jönköping över Jönsköpings län - där det givetvis kan förekomma fel. Hittar ingen Jacob Jacobsson eller andra stavningar i den.
............
Hm - kom på att Frinnaryd och en del andra socknar väl var donerade redan då till Brahe, och ej ingår i rullan.
 
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2013-11-02 17:05)