NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 oktober, 2013
Skrivet av: Viktor Alin skrivet 2013-10-31, 19:38
Hej
 
Mycket intressant att det har kommit igång en initierad och kunnig diskussion om släkten pistol som jag själv håller på och försöka kartlägga valda delar av genom domböckerna. Som påpekats ovan så finns det ett antal luckor.
 
Vad jag inte tror är känt i de officiella källorna är att Jacob Pistol (denne som ska vara född omkring 1668) bodde i Kopparp i Edshult socken några år omkring 1710. (saknar tyvärr tillgång till exakta årtal just nu.) Han var vid detta tillfälle adjutant. Han övertog kopparp från svärfadern Lars Persson Ekman gift med Chatarina Johansdotter Brann. (Jag har förövrigt sökt efter föräldrarna till dessa två personer utan att ha kommit närmare än att jag hittat Chatarinas moder, men tyvärr enbart namngiven som svärmodern till Lars Persson. Jag har dock hittat ett antal syskon till Chatarina Johansdotter Brann, vilka jag omnämner här:  Om någon har information om föräldrarna till dessa så vore det mycket intressant att ta del av då jag lagt ned mycket möda på att försöka klarlägga detta.)
 
Så till några av de oklarhet jag ser (och som kanske kan fungera som grund för vidare diskussion framöver), vilka delvis även har berörts ovan.    
 
1) Det vore intressant att veta var de dokument som omnämns i Släkt och Hävd (i noterna om jag ej missminner mig) finns att finna. Bl a den supplik där Jacob Pistol berättar att han suttit fången. Det vore mycket intressant att kunna ta del av denna källa som primärdata
 
2) Vad finns det som talar för att Jacob Pistol skulle vara utomäktenskapligt barn till Gustaf J. Pistol, utöver den dåliga karriärutvecklingen? Det är väl något mera ovanligt att fadern övertar vårdnaden om barnet då ett barn föds utom äktenskapet?
 
3) Det är ju en lucka på några år mellan att hans första fru avlider och att han gifter sig med Ekman då jag ej kunnat återfinna honom. Kan det förklaras med ovan diskuterade fångenskap?(Ekman som förresten även är besläktad med släkten pistol genom att hennes morbror Petter Johansson Brann var gift med Chatarina Pistol). I vigselnotisen anges Jacob Pistols hemsocken, men det har tyvärr ej gett vidare ledning i detta.
 
4) Var försvinner Jacob Pistol och hans fru Ekman efter omrking 1720 på Öland? Var och när dör de och hur hamnar dottern Emerentia i Lörstad i Blackstad (som även omnämns ovan)? Kommer jag ihåg rätt är hon ej långvarig i Blackstad innan hon gifter sig. Vidare hänvisar ju Elgenstierna till årtalet 1739 (om jag ej missminner mig), då några Pistoler och även Ekman ska vara vid liv. Vad som är källan till detta har jag tyvärr ej lyckats utröna. Är det bekant för er?
 
Det blev många frågetecken, som förhoppningsvis kan ligga till grund för en vidare diskussion.
 
Tack på förhand