NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 oktober, 2013
Skrivet av: Bengt Nilsson skrivet 2013-10-30, 18:54
Det jag då undrar över är hur födelseåret 1668 är framräknat. Är det en slutsats utifrån att han i en daterad skrivelse från 1708 säger sig vara 40 år eller bygger årtalet på en odaterad skrivelse som utifrån innehållet har bedömts vara från 1708? Var finns denna skrivelse förresten?
 
Jo, den logiska slutsatsen är väl att det har funnits minst två stycken Jakob Pistol. Om en supplik innehåller så många uppgifter som inte tycks stämma med ättartavlorna är nog ändå den rimligaste förklaringen att ättartavlorna är felaktiga och suppliken korrekt. Jag undrar t,ex. om det inte har funnits två stycken Fredrik Gyllenpamp - en som dog när suppliken säger att han dog och en annan som dödades 1707. Jag noterade att man i supplementband och i där anförda källor har sökt dribbla med hans födelseår och med barnen för att kunna förlika dem med hustruns förmodade ålder - vilket ter sig orimligt utifrån hans militära karriär. I suppliken talas dessutom tydligen om en kvartermästare, men han som dog 1707 var ryttmästare - en enorm skillnad.